Annonse
KSU – Vipps – desktop
Kurt Helge Røsand
Artikkel
Kurt Helge Røsand
10 januar 2023 14:30
Del på Facebook
Foto: Møre og Romsdal fylkeskommune
Foto: Møre og Romsdal fylkeskommune
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Midlene som er satt av til oppgradering av tunneler står ikke i stil med sikkerhetskravene som skal oppfylles. De tre fylkesordførerne i Vestlandsrådet ber om at regelverket blir utfordret.

– Samferdselsdepartementet må se på om det er mulig å redusere kravene i tunnelene på fylkesveinettet, samtidig som man opprettholder et minimumsnivå for trafikksikkerhet og fremkomst, sier de.

Annonse
Annonse

EU-direktiv fra 2015

Alle de tre fylkene er avhengige av ytterligere statlige overføringer for å kunne fullføre de nåværende kravene som staten har pålagt fylkeskommunene.

Kravene de sikter til er basert på et EU-direktiv, og trådte i kraft i 2015. De gjelder for fylkeskommunale tunneler som er lengre enn 500 meter og hvor det i snitt kjører mer enn 300 biler per døgn.

Da forskriften ble vedtatt, ble det satt frist om at tunnelene skulle bli utbedret før 2020. Dette ble så forlenget til før 2025.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

– Svært utfordrende

Flere fylkeskommuner har sagt fra om at det er svært utfordrende å komme i mål innen 2025. Hovedårsaken er at oppgraderingsprosjektene er mer omfattende og dyrere enn det Statens vegvesen la til grunn, uten at dette er tilstrekkelig kompensert.

– Kostnadene med å oppfylle kravene er langt høyere enn de midlene som er tildelt. På tross av at vi alle har lagt inn vesentlige egne midler, sier de tre fylkesordførerne.

De legger til at hvis de strenge statlige kravene til sikring blir opprettholdt, er alternativene enten å utsette oppgradering, eller at denne går utover andre viktige vedlikeholds- og sikringstiltak.

Blir tatt opp igjen

Vestlandsrådet behandlet saken om tunnelsikkerhet på fylkesveinettet i desember. Temaet blir tatt opp igjen i møte 7. februar.

Det er også sendt en uttale til Samferdselsdepartementet fra Vestlandsrådet i saken.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøHan nevner Tautratunellen og minner på at det kan ta tid. Derfor bør Reknes reserveres. Det ha Molde skusla bort. 
Terje Sundsbø 2 timer siden Demokratiets veivalg
Terje Sundsbø 2 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrJeg leste oppslaget fra 2009, før Fergefri E39 ble lansert. Reknes er for lengst ute av bildet. Den som ikke ...
Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøFrå folk på utgåande kontrakt.Bru over Julsundet hastar ikkje, men veg mellom Julbøen og Fuglset hastar.  Kaffeslabberas i formannskapssalen.https://midsundingen.no/nyhende/vi-gir-oss-ikkje-for-moreaksen-er-bygd/?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR05-c6vIQLvzJlQXnbLG648T_Ym15RpaisIh90MTlkunDSZBjsEXM3HTKY_aem_XCC4VdLAnflK00jIx7a3lg
Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøI oppslaget frå 2009 står det å lese:""Seksjonssjef for trafikksikkerhet og vegforvaltning i Statens vegvesen i Nordmøre og Romsdal, Kjetill ...
Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøJa, og SVV ville reservere Reknes til formålet.Leste du oppslaget i nrk?
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse