Annonse
Kurt Helge Røsand
Artikkel
Kurt Helge Røsand
10 januar 2023 14:30
Del på Facebook
Foto: Møre og Romsdal fylkeskommune
Foto: Møre og Romsdal fylkeskommune
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Midlene som er satt av til oppgradering av tunneler står ikke i stil med sikkerhetskravene som skal oppfylles. De tre fylkesordførerne i Vestlandsrådet ber om at regelverket blir utfordret.

– Samferdselsdepartementet må se på om det er mulig å redusere kravene i tunnelene på fylkesveinettet, samtidig som man opprettholder et minimumsnivå for trafikksikkerhet og fremkomst, sier de.

Annonse
Annonse

EU-direktiv fra 2015

Alle de tre fylkene er avhengige av ytterligere statlige overføringer for å kunne fullføre de nåværende kravene som staten har pålagt fylkeskommunene.

Kravene de sikter til er basert på et EU-direktiv, og trådte i kraft i 2015. De gjelder for fylkeskommunale tunneler som er lengre enn 500 meter og hvor det i snitt kjører mer enn 300 biler per døgn.

Da forskriften ble vedtatt, ble det satt frist om at tunnelene skulle bli utbedret før 2020. Dette ble så forlenget til før 2025.

Annonse
Annonse

– Svært utfordrende

Flere fylkeskommuner har sagt fra om at det er svært utfordrende å komme i mål innen 2025. Hovedårsaken er at oppgraderingsprosjektene er mer omfattende og dyrere enn det Statens vegvesen la til grunn, uten at dette er tilstrekkelig kompensert.

– Kostnadene med å oppfylle kravene er langt høyere enn de midlene som er tildelt. På tross av at vi alle har lagt inn vesentlige egne midler, sier de tre fylkesordførerne.

De legger til at hvis de strenge statlige kravene til sikring blir opprettholdt, er alternativene enten å utsette oppgradering, eller at denne går utover andre viktige vedlikeholds- og sikringstiltak.

Blir tatt opp igjen

Vestlandsrådet behandlet saken om tunnelsikkerhet på fylkesveinettet i desember. Temaet blir tatt opp igjen i møte 7. februar.

Det er også sendt en uttale til Samferdselsdepartementet fra Vestlandsrådet i saken.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 3 dager siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse