Midlene som er satt av til oppgradering av tunneler står ikke i stil med sikkerhetskravene som skal oppfylles. De tre fylkesordførerne i Vestlandsrådet ber om at regelverket blir utfordret.
– Samferdselsdepartementet må se på om det er mulig å redusere kravene i tunnelene på fylkesveinettet, samtidig som man opprettholder et minimumsnivå for trafikksikkerhet og fremkomst, sier de.
EU-direktiv fra 2015
Alle de tre fylkene er avhengige av ytterligere statlige overføringer for å kunne fullføre de nåværende kravene som staten har pålagt fylkeskommunene.
Kravene de sikter til er basert på et EU-direktiv, og trådte i kraft i 2015. De gjelder for fylkeskommunale tunneler som er lengre enn 500 meter og hvor det i snitt kjører mer enn 300 biler per døgn.
Da forskriften ble vedtatt, ble det satt frist om at tunnelene skulle bli utbedret før 2020. Dette ble så forlenget til før 2025.
– Svært utfordrende
Flere fylkeskommuner har sagt fra om at det er svært utfordrende å komme i mål innen 2025. Hovedårsaken er at oppgraderingsprosjektene er mer omfattende og dyrere enn det Statens vegvesen la til grunn, uten at dette er tilstrekkelig kompensert.
– Kostnadene med å oppfylle kravene er langt høyere enn de midlene som er tildelt. På tross av at vi alle har lagt inn vesentlige egne midler, sier de tre fylkesordførerne.
De legger til at hvis de strenge statlige kravene til sikring blir opprettholdt, er alternativene enten å utsette oppgradering, eller at denne går utover andre viktige vedlikeholds- og sikringstiltak.
Blir tatt opp igjen
Vestlandsrådet behandlet saken om tunnelsikkerhet på fylkesveinettet i desember. Temaet blir tatt opp igjen i møte 7. februar.
Det er også sendt en uttale til Samferdselsdepartementet fra Vestlandsrådet i saken.