Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Redaksjonen
Artikkel
10 januar 2023 14:30
Del på Facebook
Foto: Møre og Romsdal fylkeskommune
Foto: Møre og Romsdal fylkeskommune
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Midlene som er satt av til oppgradering av tunneler står ikke i stil med sikkerhetskravene som skal oppfylles. De tre fylkesordførerne i Vestlandsrådet ber om at regelverket blir utfordret.

– Samferdselsdepartementet må se på om det er mulig å redusere kravene i tunnelene på fylkesveinettet, samtidig som man opprettholder et minimumsnivå for trafikksikkerhet og fremkomst, sier de.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

EU-direktiv fra 2015

Alle de tre fylkene er avhengige av ytterligere statlige overføringer for å kunne fullføre de nåværende kravene som staten har pålagt fylkeskommunene.

Kravene de sikter til er basert på et EU-direktiv, og trådte i kraft i 2015. De gjelder for fylkeskommunale tunneler som er lengre enn 500 meter og hvor det i snitt kjører mer enn 300 biler per døgn.

Da forskriften ble vedtatt, ble det satt frist om at tunnelene skulle bli utbedret før 2020. Dette ble så forlenget til før 2025.

Annonse
Annonse

– Svært utfordrende

Flere fylkeskommuner har sagt fra om at det er svært utfordrende å komme i mål innen 2025. Hovedårsaken er at oppgraderingsprosjektene er mer omfattende og dyrere enn det Statens vegvesen la til grunn, uten at dette er tilstrekkelig kompensert.

– Kostnadene med å oppfylle kravene er langt høyere enn de midlene som er tildelt. På tross av at vi alle har lagt inn vesentlige egne midler, sier de tre fylkesordførerne.

De legger til at hvis de strenge statlige kravene til sikring blir opprettholdt, er alternativene enten å utsette oppgradering, eller at denne går utover andre viktige vedlikeholds- og sikringstiltak.

Blir tatt opp igjen

Vestlandsrådet behandlet saken om tunnelsikkerhet på fylkesveinettet i desember. Temaet blir tatt opp igjen i møte 7. februar.

Det er også sendt en uttale til Samferdselsdepartementet fra Vestlandsrådet i saken.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse