Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
18 januar 2023 12:39
Del på Facebook
Fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran (Ap) vil ha en n nullvisjon for drukning for alle med havet som arbeidssted. Foto: Javad Parsa / NTB
Fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran (Ap) vil ha en n nullvisjon for drukning for alle med havet som arbeidssted. Foto: Javad Parsa / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Regjeringen har vedtatt nullvisjon for drukning for alle som har havet som arbeidsplass. Sjøfartsdirektoratet skal jobbe videre med tiltak som skal bli en konkret handlingsplan.

De siste fem årene har totalt 39 personer omkommet fra næringsfartøy. Dødsraten for sjøfarten generelt, og fiskeri spesielt, er betydelig høyere enn for sammenlignbare yrker på land.

Bare i fjor omkom sju personer i forbindelse med næringsfartøy, viser tall fra Sjøfartsdirektoratet.

– Det er for mange som drukner. Og vi har sett fra andre områder, enten det er industrien eller på veien, at det å utvikle en nullvisjon og ha en samlet og ordentlig tilnærming til det, virker, sier fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran (Ap) til NRK , som omtalte saken først.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Skjæran vil nå ha et systematisk arbeid der man ser på regelverk, utstyr og holdningskampanjer.

Regjeringen varsler også at den vil vurdere en nullvisjon mot all drukning.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse