Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
14 februar 2023 06:00
Del på Facebook
Økonomiprofessor Steinar Holden er kritisk til regjeringens mål om 50 prosent eksportvekst innen 2030, og er skeptisk til at det er industri som er trukket fram som hovednæring. Arkivfoto: Vidar Ruud / NTB
Økonomiprofessor Steinar Holden er kritisk til regjeringens mål om 50 prosent eksportvekst innen 2030, og er skeptisk til at det er industri som er trukket fram som hovednæring. Arkivfoto: Vidar Ruud / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Regjeringens mål om å øke eksporten med 50 prosent innen 2030 får kritikk både fra NHO og regjeringens egne rådgivere.

I Hurdalsplattformen ble målet om 50 prosents vekst i eksporten – utenom olje og gass – lagt fram, og i forrige uke tok regjeringens rådgivende utvalg for finanspolitiske analyser fatt i målet, skriver Aftenposten/E24.

Men kritikken mot målsettingen er stor.

Professor Steinar Holden ved Universitetet i Oslo, som gjennom noen tiår ledet utallige offentlige utvalg om økonomisk politikk, er krystallklar.

– Økt eksport fra fastlandet bør ikke være et selvstendig mål i den økonomiske politikken, slik norsk økonomi er nå, sier han.

Annonse
Annonse

NHOs sjeføkonom Øystein Dørum frykter målets virkning på næringspolitikken.

– I verste fall kan slike mål føre til at fellesskapets midler kastes bort på ulønnsomme prosjekter, sier Dørum.

Både Holden og Dørum er sterkt skeptiske til å satse på industrien som en foretrukket næring. NHO likestiller alle næringer og er ikke sikker på om industrien er fremtiden.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse