Et enstemmig fylkesutvalg er på flere områder uenige i forslaget til nytt inntektssystem for fylkeskommunene, skriver Møre og Romsdal fylkeskommune på sin nettside.
Fylkesutvalget behandlet mandag saken «Høringssvar til rapport fra ekspertutvalg om inntektssystemet for fylkeskommunene». Saken har nylig vært til behandling i alle de tre hovedutvala i fylkeskommunen.
Vedtaket
Det enstemmige høringsvedtaket er slik.
Møre og Romsdal fylkeskommune støtter ekspertutvalget i at:
- det blir innført ny delkostnadsnøkkel for videregående opplæring og for tannhelse, og er enig med utvalget i at kriteriet for reiseavstand tas inn tannhelsenøkkelen (jf. vedlegger kap. 3)
- kapitalkostnader blir inkludert i inntektsystemet, slik at leie eller eie av anleggsmiddel blir likebehandlet (jf. vedlegger kap. 2.3).
- kompensasjon for gratis ferge skal inn i inntektsystemet. Alternativt må det sikrest at vi blir kompensert med samme beløp som vi blir trukket gjennom inntektnøkkelen i fergekriteriet (jf. vedlegger kap. 6.1.2)
- tilskudd til ras- og skredsikring på fylkesveiene blir løyvd som en særlig fordeling i tabell C i inntektsystemet (jf. vedlegger kap. 6.1.3).
- dagens særlige fordeling av midler til lav- og nullutsleppsløysningar for ferger og hurtigbåter bør fordeles etter fergenøkkelen (jf. vedlegger kap. 6.1.1)
- forskjellen i prisvekst mellom kommuner og fylkeskommuner bør utgreies nærmere av Det tekniske beregningsutvalget for kommunal og fylkeskommunal økonomi (jf. vedlegger kap. 2.5).
Møre og Romsdal fylkeskommune støtter ikke ekspertutvalget i
- metoden som er brukt og heller ikke resultatene som fremgår i regresjonsanalysen for å komme med anbefalte kriteriesett for utgiftutjevningen. Regresjonsanalyse basert på få observasjoner er en uegnet metode for å beregne fordeling mellom fylker i Norge (jf. vedlegger kap. 2.2.2).
- innføring av ny inntektmodell i delkostnadsnøkkelen for fylkesveisferger, og vil anbefale at dagens modell for normert fergekostnader blir videreført for 2024. Vi anbefaler at det blir gjort en ny vurdering av inntektmodellen etter nye analyser på ulike variabler hvor det ikke er skeivheit i resultatene (jf. vedlegger kap. 5.1)
- forslag til endring i kollektivnøkkelen, med de kriteriene som er foreslått, hverken alternativ 1 eller 2, da intet av kriteriene tar for seg den kostnadsforskjellen som ligger i det å tilby kollektivtransport gjennom hurtigbåt kontra buss og bane (jf. vedlegger kap. 5.2)
- beregningen av kriteriet «vedlikeholdsbehov for fylkesveier» presentert av SØF (Sentre for økonomisk forskning ved NTNU). Møre og Romsdal fylkeskommune vil oppfordre til at en vurderer om Motiv-beregningene kan innføres på nytt med eventuelle endringer (jf. vedlegger kap. 5.3).
- at tilskudd til fornyelse og opprustning av fylkesvei blir flyttet ut av tabell C og fordelt etter ny delkostnadsnøkkel for fylkesvei. En omfordeling mellom fylkene bør skje etter den nye kartleggelsen av vedlikeholdsetterslepet i hvert fylke (jf. vedlegger kap. 6.1.4).
- å avvikle kompensasjonsordningen, og mener den bør videreføres, i det minste midlertidig (jr. vedlegger kap. 2.4).
(Kilde: Møre og Romsdal fylkeskommune)
Les også
Nordmøre IPR – høringssvar til forslag til nytt inntektssystem for fylkeskommunene