Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Redaksjonen
Artikkel
10 mars 2023 11:40
Del på Facebook
Fylkesutvalget er skeptisk til rapporten fra et ekspertutvalg om inntektssystemet for fylkeskommunene. Foto: Møre og Romsdal fylkeskommune
Fylkesutvalget er skeptisk til rapporten fra et ekspertutvalg om inntektssystemet for fylkeskommunene. Foto: Møre og Romsdal fylkeskommune
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Et enstemmig fylkesutvalg er på flere områder uenige i forslaget til nytt inntektssystem for fylkeskommunene, skriver Møre og Romsdal fylkeskommune på sin nettside.

Fylkesutvalget behandlet mandag saken «Høringssvar til rapport fra ekspertutvalg om inntektssystemet for fylkeskommunene». Saken har nylig vært til behandling i alle de tre hovedutvala i fylkeskommunen.

Vedtaket

Det enstemmige høringsvedtaket er slik.

Møre og Romsdal fylkeskommune støtter ekspertutvalget i at:

  1. det blir innført ny delkostnadsnøkkel for videregående opplæring og for tannhelse, og er enig med utvalget i at kriteriet for reiseavstand tas inn tannhelsenøkkelen (jf. vedlegger kap. 3)
  2. kapitalkostnader blir inkludert i inntektsystemet, slik at leie eller eie av anleggsmiddel blir likebehandlet (jf. vedlegger kap. 2.3).
  3. kompensasjon for gratis ferge skal inn i inntektsystemet. Alternativt må det sikrest at vi blir kompensert med samme beløp som vi blir trukket gjennom inntektnøkkelen i fergekriteriet (jf. vedlegger kap. 6.1.2)
  4. tilskudd til ras- og skredsikring på fylkesveiene blir løyvd som en særlig fordeling i tabell C i inntektsystemet (jf. vedlegger kap. 6.1.3).
  5. dagens særlige fordeling av midler til lav- og nullutsleppsløysningar for ferger og hurtigbåter bør fordeles etter fergenøkkelen (jf. vedlegger kap. 6.1.1)
  6. forskjellen i prisvekst mellom kommuner og fylkeskommuner bør utgreies nærmere av Det tekniske beregningsutvalget for kommunal og fylkeskommunal økonomi (jf. vedlegger kap. 2.5).

Møre og Romsdal fylkeskommune støtter ikke ekspertutvalget i

  1. metoden som er brukt og heller ikke resultatene som fremgår i regresjonsanalysen for å komme med anbefalte kriteriesett for utgiftutjevningen. Regresjonsanalyse basert på få observasjoner er en uegnet metode for å beregne fordeling mellom fylker i Norge (jf. vedlegger kap. 2.2.2).
  2. innføring av ny inntektmodell i delkostnadsnøkkelen for fylkesveisferger, og vil anbefale at dagens modell for normert fergekostnader blir videreført for 2024. Vi anbefaler at det blir gjort en ny vurdering av inntektmodellen etter nye analyser på ulike variabler hvor det ikke er skeivheit i resultatene (jf. vedlegger kap. 5.1)
  3. forslag til endring i kollektivnøkkelen, med de kriteriene som er foreslått, hverken alternativ 1 eller 2, da intet av kriteriene tar for seg den kostnadsforskjellen som ligger i det å tilby kollektivtransport gjennom hurtigbåt kontra buss og bane (jf. vedlegger kap. 5.2)
  4. beregningen av kriteriet «vedlikeholdsbehov for fylkesveier» presentert av SØF (Sentre for økonomisk forskning ved NTNU). Møre og Romsdal fylkeskommune vil oppfordre til at en vurderer om Motiv-beregningene kan innføres på nytt med eventuelle endringer (jf. vedlegger kap. 5.3).
  5. at tilskudd til fornyelse og opprustning av fylkesvei blir flyttet ut av tabell C og fordelt etter ny delkostnadsnøkkel for fylkesvei. En omfordeling mellom fylkene bør skje etter den nye kartleggelsen av vedlikeholdsetterslepet i hvert fylke (jf. vedlegger kap. 6.1.4).
  6. å avvikle kompensasjonsordningen, og mener den bør videreføres, i det minste midlertidig (jr. vedlegger kap. 2.4).

(Kilde: Møre og Romsdal fylkeskommune)

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse