Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
11 april 2023 08:08
Del på Facebook
Hele 74 prosent av norske forbrukere mener at bedrifter overdriver hvor miljøvennlige produktene deres er. Spesielt er skepsisen stor når det gjelder salg av klær, kosmetikk og hygieneprodukter. Illustrasjonsfoto: Thomas Brun / NTB
Hele 74 prosent av norske forbrukere mener at bedrifter overdriver hvor miljøvennlige produktene deres er. Spesielt er skepsisen stor når det gjelder salg av klær, kosmetikk og hygieneprodukter. Illustrasjonsfoto: Thomas Brun / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Sju av ti spurte i en ny undersøkelse er skeptiske til hvor miljøvennlige produkter egentlig er. De stoler ikke på produsentenes opplysninger.

Administrerende direktør Cathrine Pia Lund i Svanemerket håper Norge kan komme med strenge bøter for grønnvasking så fort som mulig.

Annonse
Annonse

– Ord som «bærekraftig», «miljøvennlig» og «klimanøytral» blir mer og mer brukt i markedsføring og kommunikasjon. Samtidig uttrykker forbrukerne stadig større mistillit til bedriftenes grønne påstander, sier hun til Nationen.

Den siste undersøkelsen som er gjennomført av Ipsos for Svanemerket, viser at hele 74 prosent av norske forbrukere mener at bedrifter overdriver hvor miljøvennlige produktene deres er. 65 prosent irriterer seg ofte når de ser grønne påstander uten noen god forklaring.

Annonse
Annonse

– Grønnvasking, ved å fremstille et produkt som mye mer miljøvennlig enn det egentlig er, har blitt en stadig større utfordring, mener Lund.

Undersøkelsen viser at nordmenn mener det foregår mest grønnvasking knyttet til salg av klær, kosmetikk og hygieneprodukter.

Barne- og familiedepartementet har nylig revidert forskriften om bøter for brudd på markedsføringsloven og grønnvasking. Nå er det presisert at bøtene kan komme opp i hele 25 millioner kroner, alternativt «inntil fire prosent av den næringsdrivendes årsomsetning».

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 15 minutter siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse