Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
18 april 2023 13:59
Del på Facebook
Statnett ønsker å bruke nye metoder for å angi overføringskapasitet til kraftmarkedet. Det kan utnytte kapasiteten i strømnettet bedre. Foto: Javad Parsa / NTB
Statnett ønsker å bruke nye metoder for å angi overføringskapasitet til kraftmarkedet. Det kan utnytte kapasiteten i strømnettet bedre. Foto: Javad Parsa / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Statnett vil i starten av 2024 innføre en ny metode for å utnytte strømnettet bedre. Det kan føre til at prisene øker i Midt- og Nord-Norge, men går ned i sør.

Det blir stadig mer krevende å fastsette riktig kapasitet i strømnettet, og det er behov for nye metoder, ifølge konserndirektør Gunnar Løvås i Statnett.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

En ny løsning har nå vært testet ut i tre måneder. Denne metoden kalles flytbasert markedskobling og tar med mer informasjon om kraftnettet enn tidligere.

– Dette gjør at vi kan utnytte strømnettet bedre. Da blir det mindre prisforskjell mellom de ulike prisområdene, sier Løvås.

Dersom denne metoden hadde blitt benyttet i vinter, ville den gitt økt import til Sør-Norge og mindre prisforskjeller i Norge enn i dag, ifølge Statnett.

Annonse
Annonse

Årsaken til mindre prisforskjeller er blant annet at prisene i nord øker, skriver Europower. Statnett presiserer at strømprisene i Sør-Norge samtidig kan bli lavere.

I Midt-Norge ville strømprisen ha økt med 22 prosent og i Nord-Norge med 27 prosent. Prisene på Østlandet ville gått ned med 5 prosent, prisene på Sørlandet ville ha blitt 6 prosent lavere, og prisene på Vestlandet ville ha blitt redusert med 8 prosent, opplyser Statnett til NTB.

Det betyr at prisene for eksempel i Nord-Norge ville ha økt fra rundt 59 øre til rundt 75 øre per kilowattime, mens prisene på Sørlandet ville ha gått ned fra rundt 156 øre til rundt 147 øre gitt dagens kronekurs.

Metoden skal testes videre før den tas i bruk. Planen er at den skal innføres i første kvartal i 2024.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøHan nevner Tautratunellen og minner på at det kan ta tid. Derfor bør Reknes reserveres. Det ha Molde skusla bort. 
Terje Sundsbø 7 timer siden Demokratiets veivalg
Terje Sundsbø 7 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrJeg leste oppslaget fra 2009, før Fergefri E39 ble lansert. Reknes er for lengst ute av bildet. Den som ikke ...
Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøFrå folk på utgåande kontrakt.Bru over Julsundet hastar ikkje, men veg mellom Julbøen og Fuglset hastar.  Kaffeslabberas i formannskapssalen.https://midsundingen.no/nyhende/vi-gir-oss-ikkje-for-moreaksen-er-bygd/?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR05-c6vIQLvzJlQXnbLG648T_Ym15RpaisIh90MTlkunDSZBjsEXM3HTKY_aem_XCC4VdLAnflK00jIx7a3lg
Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøI oppslaget frå 2009 står det å lese:""Seksjonssjef for trafikksikkerhet og vegforvaltning i Statens vegvesen i Nordmøre og Romsdal, Kjetill ...
Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøJa, og SVV ville reservere Reknes til formålet.Leste du oppslaget i nrk?
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse