Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
20 april 2023 16:31
Del på Facebook
Riksmekler Mats Wilhelm Ruland er på plass på sitt kontor. LO og NHO bekrefter nå at streiken er over. Foto: Rodrigo Freitas / NTB
Riksmekler Mats Wilhelm Ruland er på plass på sitt kontor. LO og NHO bekrefter nå at streiken er over. Foto: Rodrigo Freitas / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Storstreiken ble for stor til å vare og er over etter enighet mellom LO og NHO. Også YS avslutter streiken nå.

– Vi har 33.000 medlemsbedrifter som har ønsket at vi skulle forhandle. Ikke en time har vi ønsket streiken. Den har vært unødvendig, sier NHO-sjef Ole Erik Almlid.

Annonse
Annonse

I avtalen LO og NHO har inngått, er det enighet om en ramme på 5,2 prosents lønnsvekst, men at en større andel av det gis i sentrale tillegg.

– Et historisk godt resultat, sier LO-leder Peggy Hessen Følsvik. Hun legger til at også hennes medlemmer nå er glade for at streiken er over.

– God lavlønnsprofil

Streikende LO-medlemmer kan gå tilbake på jobb fra klokka 6 fredag morgen.

Rammen ble altså den samme som den som lå på bordet da det ble brudd i meklingen og landet ble kastet ut i en storstreik. Men det gis 0,2 prosentpoeng mer i sentralt tillegg, mens det også gis et lavlønnstillegg på 3 kroner.

– Vi har fått en veldig god lavlønnsprofil på plass. Det var et av de aller viktigste kravene vi gikk inn i forhandlingene med, sier Følsvik.

Kort tid etter at enigheten mellom LO og NHO ble kjent, gikk YS i møte med arbeidstakerorganisasjonen. Det endte med en ny enighet og dermed avslutter også YS streiken. Løsningen ble lik som mellom NHO og LO.

– Vi har hatt en selvstendig mekling med NHO, og fått et tilbud vi har takket ja til. Vi har fått den bevegelsen vi trengte for å komme fram til et resultat, sier YS-leder Hans-Erik Skjæggerud til NTB.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

– Alvorlig konflikt

NHO-sjef Ole Erik Almlid sier at NHO allerede hadde strukket seg langt, men at det ble tydelig at streiken ikke kunne fortsette. Flere bedrifter måtte permittere, og det var frykt for hvordan de økonomiske konsekvensene skulle bli.

– Når vi ser at det er mulighet for å sette seg ned og lage en løsning, var vi innstilt på det, begge parter, sier Almlid.

Almlid understreker at det fortsatt er mulighet for å tilpasse lokale avtaler slik at bedrifter som sliter, ikke skal få en for stor regning.

– Dette var en konflikt som hadde et alvor over seg. Det er veldig mange av våre bedrifter som nå får en kostnadsøkning som er tung å bære, men vi mener det er mulig å bære. Også fordi det er en kostnad ved å streike, sier Almlid.

Første i mellomoppgjør

Årets oppgjør er et såkalt mellomoppgjør, der det kun forhandles om lønn. Det er første gang det er en streik i et mellomoppgjør i etterkrigstiden.

Sist gang LO gikk til streik, var i 2000. Også den gang streiket arbeiderne for mer lønn – og i likhet med dagens streik raste mange over høye lederlønninger.

22.947 LO-medlemmer og 1.441 YS-medlemmer har siden mandag vært i streik etter at meklingen med NHO brøt sammen mange timer på overtid sist søndag. Både LO og YS hadde varslet en opptrapping fredag.

Det er ventet at prisene i Norge vil stige med 4,9 prosent i år. Kravet har vært mer enn dette i lønnsvekst for å sikre at folk ikke får mindre å rutte med.

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse