Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Redaksjonen
Artikkel
28 april 2023 14:48
Del på Facebook
Foto: Kristiansund Arbeiderparti
Foto: Kristiansund Arbeiderparti

– Kristiansund skal posisjonere seg for å bli hub for vindkraft i Midt-Norge, skriver ordfører Kjell Neergaard (Ap) og leder i Olje- og energiutvalget Berit Tønnesen (Ap) i en uttalelse.

Regjeringen har fått overlevert rapport om aktuelle havområder for havvind langs norskekysten fra et ekspertutvalge bestående av NVE, Fiskeridirektoratet, Miljødirektoratet, Kystverket, Oljedirektoratet og Forsvarsbygg.

Annonse
Annonse

Områdene er teknisk godt egnet for formålet og strekker seg fra Skagerak i sør til Barentshavet i nord, og er pekt ut som mindre konfliktfylte i forhold til andre næringer og verneinteresser, men de skal fremdeles utredes nærmere med tanke på egnethet og sameksistens.

De aktuelle områdene i Norskehavet kalles Nordvest A, Nordvest B og Nordvest C.

– Vi skal være en god vertskommune for denne næringen i mange år, samtidig skal vi forberede oss på nye næringer og skape nye arbeidsplasser, står det i uttalelsen.

Annonse
Annonse

Videre står det; «Kristiansund med sine gode forutsetninger både med tanke på tilgang til næringsareal, nødvendig kompetanse og infrastruktur bør nå legge en bredside til for å posisjonere seg som hub for denne fremtidige aktiviteten i Norskehavet, slik vi gjorde for petroleumsaktiviteten nord for 62. breddegrad i sin tid».

I løpet av våren vil også regjeringen ta stilling til åpning av havområder for mineralutvinning.

– Her ligger det en annen mulighet i havrommet som Kristiansund naturlig bør ta en tilsvarende rolle, står det i uttalelsen.

Uttalen er underskrevet Kjell Neergaard, ordfører i Kristiansund og Berit Tønnesen, leder Olje- og energiutvalget.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 15 minutter siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøDet er det eg har sagt. Fergefri veg til Otrøya er i realiteten ein konsekvens av fergefri E39 frå Ålesund ...
Terje Sundsbø 1 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDen raskeste traséen for Møreaksen går over Otrøya – det er ingen premiss for fergefri E39. Som en konsekvens av ...
Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøDersom premisset er at E39 skal først og framst legge til rette for fergeavløysing til Otrøya og Gosssen er argumentrekka ...
Terje Sundsbø 5 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNår du ikke har argumenter til artikkelen, så skriver du om noe helt annet. Les innlegget til Rasmussen en gang ...
Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Brobygging
@Terje SundsbøVeblungnes: Trangt gjennom sentrumBrustuglia: Problem på vinterenVolda sentrum: E39 gjennom sentrum.Rv70: 3 bruer oppgraderast til å takle dagens standard på ...
Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
Strekninga Vik til Molde har vore ferdig regulert i 2 år, KS2 er gjennomført og teknisk sett er prosjektet ferdig ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse