Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
19 mai 2023 07:58
Del på Facebook
Blant de utenlandsk-baserte eierne er det tyske selskaper som har størst eierandel i norsk vindkraft. Her fra Roan vindpark. Foto: Ole Martin Wold / NTB
Blant de utenlandsk-baserte eierne er det tyske selskaper som har størst eierandel i norsk vindkraft. Her fra Roan vindpark. Foto: Ole Martin Wold / NTB

Nå er 69 prosent av norsk vindkraft eid av utlendinger. Sju selskaper eier over halvparten av den installerte effekten, bare to av de sju selskapene er norske.

Det viser en analyse gjort av Europower , som har gått gjennom eierskapet i norske vindparker med utgangspunkt i NVEs vindkraftdatabase.

De 65 norske vindparkene er eid to tredeler av utenlandske selskaper. Den norske tredelen er ganske jevnt fordelt mellom staten, kommunene og private.

De to norske selskapene er Statkraft og TrønderEnergi/Aneo.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Statkraft eier eller kontrollerer til sammen 13 prosent av den installerte effekten for norsk vindkraft. Om alle kraftverkene produserer normalt, utgjør Statkrafts eierandel knapt 12 prosent av den faktiske vindkraftproduksjonen.

På andreplass kommer et offentlig eid tysk selskap: Stadtwerke München GMBH. Dette selskapet har eiermajoriteten i ti norske vindparker; åtte i Trøndelag og to i Innlandet.

På den siste plassen på pallen finner vi Oyfjellet Wind Holdco SARL, et investeringsfond med adresse i Luxembourg. Selskaper med adresse i Luxembourg eier 19 prosent av norsk vindkraft, regnet som andel av total kapasitet.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse