Annonse
NTB
Artikkel
NTB
19 mai 2023 07:58
Del på Facebook
Blant de utenlandsk-baserte eierne er det tyske selskaper som har størst eierandel i norsk vindkraft. Her fra Roan vindpark. Foto: Ole Martin Wold / NTB
Blant de utenlandsk-baserte eierne er det tyske selskaper som har størst eierandel i norsk vindkraft. Her fra Roan vindpark. Foto: Ole Martin Wold / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nå er 69 prosent av norsk vindkraft eid av utlendinger. Sju selskaper eier over halvparten av den installerte effekten, bare to av de sju selskapene er norske.

Det viser en analyse gjort av Europower , som har gått gjennom eierskapet i norske vindparker med utgangspunkt i NVEs vindkraftdatabase.

De 65 norske vindparkene er eid to tredeler av utenlandske selskaper. Den norske tredelen er ganske jevnt fordelt mellom staten, kommunene og private.

De to norske selskapene er Statkraft og TrønderEnergi/Aneo.

Annonse
Annonse

Statkraft eier eller kontrollerer til sammen 13 prosent av den installerte effekten for norsk vindkraft. Om alle kraftverkene produserer normalt, utgjør Statkrafts eierandel knapt 12 prosent av den faktiske vindkraftproduksjonen.

På andreplass kommer et offentlig eid tysk selskap: Stadtwerke München GMBH. Dette selskapet har eiermajoriteten i ti norske vindparker; åtte i Trøndelag og to i Innlandet.

På den siste plassen på pallen finner vi Oyfjellet Wind Holdco SARL, et investeringsfond med adresse i Luxembourg. Selskaper med adresse i Luxembourg eier 19 prosent av norsk vindkraft, regnet som andel av total kapasitet.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøHan nevner Tautratunellen og minner på at det kan ta tid. Derfor bør Reknes reserveres. Det ha Molde skusla bort. 
Terje Sundsbø 6 timer siden Demokratiets veivalg
Terje Sundsbø 6 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrJeg leste oppslaget fra 2009, før Fergefri E39 ble lansert. Reknes er for lengst ute av bildet. Den som ikke ...
Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøFrå folk på utgåande kontrakt.Bru over Julsundet hastar ikkje, men veg mellom Julbøen og Fuglset hastar.  Kaffeslabberas i formannskapssalen.https://midsundingen.no/nyhende/vi-gir-oss-ikkje-for-moreaksen-er-bygd/?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR05-c6vIQLvzJlQXnbLG648T_Ym15RpaisIh90MTlkunDSZBjsEXM3HTKY_aem_XCC4VdLAnflK00jIx7a3lg
Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøI oppslaget frå 2009 står det å lese:""Seksjonssjef for trafikksikkerhet og vegforvaltning i Statens vegvesen i Nordmøre og Romsdal, Kjetill ...
Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøJa, og SVV ville reservere Reknes til formålet.Leste du oppslaget i nrk?
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse