Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
26 mai 2023 15:16
Del på Facebook
SVs finanspolitiske talsperson Kari Elisabeth Kaski er mildt sagt forundret over at Finansdepartementet ikke greier å regne ut hvor mye den gunstige oljeskattepakken har kostet skattebetalerne. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
SVs finanspolitiske talsperson Kari Elisabeth Kaski er mildt sagt forundret over at Finansdepartementet ikke greier å regne ut hvor mye den gunstige oljeskattepakken har kostet skattebetalerne. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hvor stor ble egentlig regningen for den gunstige oljeskattepakken som ble innført under koronakrisen? Det vil ikke Finansdepartementet oppgi.

«Det er komplisert og lite meningsfylt å beregne provenyvirkningen av de midlertidige reglene» heter det i et svar departementet ga til SV fredag.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Proveny betyr inntekter som staten har.

SV hadde i utgangspunktet krevd å få vite hvor mye staten har tapt i inntekter på grunn av de svært gunstige skattereglene som ble midlertidig innført for oljenæringen under koronapandemien av den daværende Solberg-regjeringen, med bred støtte fra Ap, KrF, Venstre og Frp.

SVs finanspolitiske talsperson Kari Elisabeth Kaski er forundret over svaret.

– Dette var et overraskende svar fra Finansdepartementet, for dette klarte de å regne på i høst, sier hun til NTB.

Vil påvirke handlingsrommet

– Oljeskattepakka har betydd og betyr store subsidier til oljeselskaper med rekordoverskudd. Vi vet ennå ikke sluttsummen på kostnadene for fellesskapet eller miljøet, men at regningen er for stor, er helt sikkert, sier hun.

Da SV stilte samme spørsmål til Finansdepartementet i fjor, svarte finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) at kostnaden ville beløpe seg til et sted mellom 11 og 58 milliarder kroner. Summen avhenger av hvilken beregningsmetode som brukes.

I det siste svaret fra Finansdepartementet heter det videre at det midlertidige skatteregimet «ikke vil påvirke statsbudsjettet på kort sikt, men vil påvirke handlingsrommet i framtidige budsjetter».

Departementet viser samtidig til at endringer i både de midlertidige og ordinære reglene for oljeskatt er betydelig endret siden 2020, da oljeskattepakken ble innført.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Rekordmange søknader

Da oljeskattepakken ble vedtatt sommeren 2020, var deler av leverandørindustrien truet som følge av koronautbruddet og lave priser på olje og gass. Etter at Russland invaderte Ukraina i februar 2021, steg imidlertid olje- og særlig gassprisene til rekordnivåer en aldri tidligere hadde sett.

Ordningen ble som planlagt avviklet fra årsskiftet, men alle prosjekter der selskapene har levert plan for utbygging og drift (PUD) og plan for anlegg og drift (PAD) før fristen, vil kunne nyte godt av de gunstige skattereglene. De innebærer blant annet at selskapene får fradrag for alle utgifter i prosjektet inntil produksjonen er i gang. Selskapene fikk dessuten også økt det som heter friinntekt, fra 20 til 24 prosent.

– Vil tape 30 milliarder

I slutten av desember leverte oljeselskapene inn et rekordstort antall PUD-søknader. Røkke-kontrollerte Aker BP sto for suverent flest med hele elleve planer.

Ifølge analyseselskapet Rystad Energy ble det totalt innlevert 33 søknader som omfatter 43 ulike felt før fristen gikk ut.

Verdens naturfond (WWF) har tidligere anslått at den norske staten vil tape mer enn 30 milliarder kroner som følge av skattelettelsene, ifølge NRK.

– Hovedproblemet med oljeskattepakken og subsidiene til oljeselskapene er at oljealderen forlenges unødig, sier Kaski, som mener at skattelettene må avvikles.

Rekordinvesteringer

Torsdag offentliggjorde Statistisk sentralbyrå at operatørene på norsk sokkel regner med å investere 198 milliarder kroner i år og nesten 182 milliarder kroner til neste år. Det er nesten 40 prosent høyere enn det oljenæringen anslo for ett år siden.

I ettertid har flere, blant annet Høyre-leder Erna Solberg, erkjent at den svært gunstige skattepakken var for god. Kraftig press fra blant annet LO, NHO og aktørene i oljeindustrien førte til at Stortinget den gangen gikk inn for en enda bedre skatteordning enn det regjeringen hadde foreslått.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Dette sier de nok fordi de vet at det ikke gjør noen forskjell. Det er kapasitet nok til å eksportere ...
Terje Sundsbø 7 dager siden Statlig eller kommunal fergedrift?
Sunnmørsposten har publisert sin egen versjon av Rasmussens kronikk - de har fjernet alle linker. Det er skremmende at en ...
Terje Sundsbø 7 dager siden Statlig eller kommunal fergedrift?
En meget tankevekkende artikkel som bør leses: https://www.rbnett.no/meninger/i/lwe9yL/kan-vi-adressere-det-faktiske-problemet"Ein kan til stadigheit lese innlegg i avisene frå godt vaksne menn som ...
Hans-Peter Kaaresen 11 dager siden Forvaltningslovens vegvalg
Bra skrevet Paul.  Loven blir tydeligvis praktisert forskjellig.  I løpet av de neste 12 åra som MA er satt på ...
Terje Sundsbø 13 dager siden FrP leverer det vi lova
Frp kan takke dagens regjering for at partiet kan innfri sine valgløfter, ikke egen innsats. Men det er typisk for ...
Terje Sundsbø 15 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Anne Mari SandshamnSom vanlig ingen saklige argumenter verken til Rasmussens artikkel eller mine momenter. Det oppsummerer motstanden mot Møreaksen i et nøtteskall.
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse