1910 kom det i gang en bussrute mellom Surnadal og Svorkmo i regi av Nordmøre Automobilselskap, som senere ble overtatt av Surendal Automobilselskap.
I 1927 ble veien langs Oppdølstranda ferdig og gav forbindelse til jernbanen på Oppdal og veinettet mot Østlandet. Snart var det også kjørevei fra Røkkum til Kvisvik i Straumsnes. Det gav grunnlag for oppstart av det lokale selskapet Bilferjen Kvanne-Røkkum AS.
Det første styret bestod av disktriktsveterinær G. C. Matthisen (formann), direktør ved Grand Hotell i Kristiansund, Nils Nilsen (nestformann) og Ola M. Drøpping som var styremedlem, kasserer og disponent. Det første året ble det kjøpt inn en lekter fra Rena Bruk som ble slept av en motorbåt. Den fraktet 206 biler og 2.347 passasjerer. Det gav grunnlag for kontrahering av fylkets første spesialbygde bilferje ved Motorfabrikken Gideon i Molde.
«Kvanne-Røkkum I» satt i trafikk i sambandet med plass til fire biler den 20. august 1929. I 1930 ble det fraktet 1.200 biler og i 1939 5.257 biler og 21.441 passasjerer. Da var det kommet en ny og større ferje i sambandet, «Kvanne-Røkkum II», med en kapasitet på 6 biler og 85 passasjerer. Etter krigen fortsatte trafikken å øke og i 1950 ble «Kvanne-Røkkum III» satt i trafikk. Dette var en stor og moderne ferje på denne tiden med en romslig passasjersalong og plass til 14 biler på dekk.
I 1962 ble det lokale ferjeselskapet overtatt av Møre og Romsdal Fylkesbåtar (MRF), som et ledd i å samle all ferjetrafikken i et fylkeskommunalt selskap. Opp gjennom årene har trafikken økt i takt med utviklingen i samfunnet. Mange ferjer har trafikkert sambandet, bl.a. «Raana», «Vista», «Valldal», «Linge», «Goma», «Driva», «Halsa» og «Sølnør».
Fra 2020 ble nybygget «Stangvikfjord» (50 biler) satt inn i sambandet, som en del av et nytt anbud med fokus på grønne verdier. Ferjeturen er på ca. 10 minutter med halvtimes avganger, så det er relativt raskt å komme seg over fjorden. Lokale krefter har jobbet for en ferjefri løsning over Stangvikfjorden gjennom mange år, men det vil nok gå ferje her en stund framover.
Sambandet Kvanne–Røkkum har en spesiell plass i norsk ferjehistorie som det eldste med kontinuerlig drift gjennom 95 år. Her kom også, som nevnt, fylkets første spesialbygde bilferje i 1929. Ved Kvanne ferjekai er også mye av miljøet fra 1928 bevart med gamle brygger og hus.