Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Terje Holm, fast skribent
Artikkel
31 mai 2023 08:56
Del på Facebook
Kvanne–Røkkum var Nordmøres første ferjesamband med oppstart av private aktører sommeren 1928. På bildet fra 1931 ser vi Kong Haakon VII som reiste her med ferja «Kvanne-Røkkum I». Dette var fylkets første spesialbygde bilferje. Bilde utlånt av Terje Ramsøy-Halle.
Kvanne–Røkkum var Nordmøres første ferjesamband med oppstart av private aktører sommeren 1928. På bildet fra 1931 ser vi Kong Haakon VII som reiste her med ferja «Kvanne-Røkkum I». Dette var fylkets første spesialbygde bilferje. Bilde utlånt av Terje Ramsøy-Halle.

1910 kom det i gang en bussrute mellom Surnadal og Svorkmo i regi av Nordmøre Automobilselskap, som senere ble overtatt av Surendal Automobilselskap.

I 1927 ble veien langs Oppdølstranda ferdig og gav forbindelse til jernbanen på Oppdal og veinettet mot Østlandet. Snart var det også kjørevei fra Røkkum til Kvisvik i Straumsnes. Det gav grunnlag for oppstart av det lokale selskapet Bilferjen Kvanne-Røkkum AS.

Annonse
Annonse

Det første styret bestod av disktriktsveterinær G. C. Matthisen (formann), direktør ved Grand Hotell i Kristiansund, Nils Nilsen (nestformann) og Ola M. Drøpping som var styremedlem, kasserer og disponent. Det første året ble det kjøpt inn en lekter fra Rena Bruk som ble slept av en motorbåt. Den fraktet 206 biler og 2.347 passasjerer. Det gav grunnlag for kontrahering av fylkets første spesialbygde bilferje ved Motorfabrikken Gideon i Molde.

«Kvanne-Røkkum I» satt i trafikk i sambandet med plass til fire biler den 20. august 1929. I 1930 ble det fraktet 1.200 biler og i 1939 5.257 biler og 21.441 passasjerer. Da var det kommet en ny og større ferje i sambandet, «Kvanne-Røkkum II», med en kapasitet på 6 biler og 85 passasjerer. Etter krigen fortsatte trafikken å øke og i 1950 ble «Kvanne-Røkkum III» satt i trafikk. Dette var en stor og moderne ferje på denne tiden med en romslig passasjersalong og plass til 14 biler på dekk.

Annonse
Annonse

I 1962 ble det lokale ferjeselskapet overtatt av Møre og Romsdal Fylkesbåtar (MRF), som et ledd i å samle all ferjetrafikken i et fylkeskommunalt selskap. Opp gjennom årene har trafikken økt i takt med utviklingen i samfunnet. Mange ferjer har trafikkert sambandet, bl.a. «Raana», «Vista», «Valldal», «Linge», «Goma», «Driva», «Halsa» og «Sølnør».

Fra 2020 ble nybygget «Stangvikfjord» (50 biler) satt inn i sambandet, som en del av et nytt anbud med fokus på grønne verdier. Ferjeturen er på ca. 10 minutter med halvtimes avganger, så det er relativt raskt å komme seg over fjorden. Lokale krefter har jobbet for en ferjefri løsning over Stangvikfjorden gjennom mange år, men det vil nok gå ferje her en stund framover.

Sambandet Kvanne–Røkkum har en spesiell plass i norsk ferjehistorie som det eldste med kontinuerlig drift gjennom 95 år. Her kom også, som nevnt, fylkets første spesialbygde bilferje i 1929. Ved Kvanne ferjekai er også mye av miljøet fra 1928 bevart med gamle brygger og hus.

I 2020 ble nybygget «Stangvikfjord» satt inn i sambandet Kvanne–Røkkum som en del av det grønne skiftet. Foto: Terje HolmI 2020 ble nybygget «Stangvikfjord» satt inn i sambandet Kvanne–Røkkum som en del av det grønne skiftet. Foto: Terje Holm

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu er i det filosofiske hjørnet i dag. Du får ta deg ei misjonsferd, sville for sville,  og sjå kor ...
Terje Sundsbø 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrBurde ikke heller du alliere deg med Frank Sve (Frp)? I følge Hans-Peter Kaaresen blir jo Frank Sve (Frp) den ...
Terje Sundsbø 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrJernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de behandles likt?
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu får alliere deg med Sve og Frp når det gjeld miljøpolitikk.  Symboltunge som dei er.
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDet er slik det er spesifisert for veganlegg.Jernbane får du lufte der det høyrer heime
Terje Sundsbø 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDet er meningsløst at et stort nasjonalt veiprosjekt skal finansieres med «lokal forankring», dvs. fylkeskommunal bompengegaranti. Mener du at slik ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse