Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
16 juni 2023 13:20
Del på Facebook
Regjeringen innfører forbud mot eiendomsklausuler som hindrer konkurranse. Foto: Lise Åserud / NTB
Regjeringen innfører forbud mot eiendomsklausuler som hindrer konkurranse. Foto: Lise Åserud / NTB

Regjeringen innfører forbud mot eiendomsklausuler som hindrer konkurranse, såkalte negative servitutter. Forbudet vil tre i kraft fra 1. januar.

Regjeringen endrer regelverket slik at dagligvaregigantene ikke kan hindre hverandre i å etablere seg på diverse eiendommer.

– Jeg synes det er veldig uheldig praksis, spesielt når vi vet at konkurransen i dagligvarebransjen er for dårlig, sier næringsminister Jan Christian Vestre (Ap) til E24.

Dagligvareaktørene kan forby andre å starte butikk ved at en erklæring tinglyses på eiendommen – som hindrer at andre kan åpne butikk i lokalet. Slike sperringer heter på fagspråket negative servitutter. I 2021 kom Konkurransetilsynet fram til at det finnes 372 negative servitutter som kan være til hinder for dagligvarevirksomhet.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

– Det er flere ting som gjør det vanskelig for nykommere å være med i konkurransen, og én av dem er tilgang på gode næringsarealer, sier Vestre.

Forbudet blir vedtatt i forskrift etter sommeren og vil tre i kraft fra 1. januar. Butikkjedene stiller seg bak et forbud, skriver nettstedet.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse