Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Redaksjonen
Artikkel
19 juni 2023 10:21
Del på Facebook
Illustrasjon: Norwegian Hydrogen / Vireon
Illustrasjon: Norwegian Hydrogen / Vireon

VIREON har søkt Enova om støtte til bygging av 13 fyllestasjoner for hydrogen i Norge, fra Berlevåg i Nord til Kristiansand i Sør, skriver Vireon, et datterselskap av Norwegian Hydrogen AS i en pressemelding.

– Flere transportaktører er klare til å bestille lastebiler på hydrogen. Vi skal bygge fyllestasjonene som sørger for at bilene får tilgang på utslippsfritt drivstoff, sier adm.dir i VIREON, Per Øyvind Voie.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

30. mai var det første søknadsfrist i Enovas oppdaterte støtteprogram for lastebiler og fyllestasjoner basert på hydrogen. Det norske hydrogenselskapet VIREON skal bli ledende på fyllestasjoner for tungtransport i Norden, og leverte 13 søknader om støtte til fyllestasjoner.

Kun en begynnelse

Fyllestasjonene vil gjøre det mulig for tungtransporten å kjøre utslippsfritt langs de store transportårene mellom Østlandet, Vestlandet og Midt-Norge. Og selv om 13 stasjoner er mye sammenlignet med den ene hydrogenstasjonen for tungtransport som i dag finnes i Norge er dette ifølge Voie kun en begynnelse.

– Med disse stasjonene vil vi gjøre det mulig å kjøre utslippsfritt i store deler av Sør-Norge. Men våre ambisjoner stopper selvfølgelig ikke der. Vi skal bygge nettverket videre, med flere stasjoner i hele Norden, og etter hvert også et tettere nettverk av stasjoner.

Omfattende investeringer

Å bygge 13 hydrogenfyllestasjoner for tunge kjøretøy er ingen billig investering. - Siden tunge kjøretøy gjerne fyller mer enn 50kg hydrogen om gangen stiller det betydelig større krav til stasjonens kapasitet enn om man bygger for personbiler, som fyller 2–5kg om gangen. Vi snakker en investering på over 25 millioner kroner for hver stasjon, og mer enn 300 millioner totalt for disse 13 stasjonene. Av det kan Enova maksimalt bidra med 40 prosent, oppad begrenset til 10 millioner per stasjon.

Annonse
Annonse

Flere stasjoner i nord krever mer støtte

Av de 13 stasjonene VIREON har søkt om støtte til ligger kun en i Nord-Norge, nærmere bestemt i Berlevåg.

– I Berlevåg finnes det allerede hydrogenproduksjon, og du har et lokalmiljø og en kommune som virkelige brenner for hydrogen. Det gjør lokaliseringen ganske unik, og bidrar til at vi ønsker å etablere en stasjon der selv om den ikke fra start blir en del av noe nettverk. På sikt håper vi imidlertid å kunne knytte den sammen med vårt øvrige nettverk i både Norge og Norden, men det er ingen tvil at slik markedet er i dag er det ikke tilstrekkelig med 40 prosent støtte for å bygge ut et dekkende nettverk i nord. Da må man gjøre som man gjorde for hurtigladere for el-biler, å dekke 100 prosent av investeringene.

Ønsker flere kunder

– For å kunne søke om støtte måtte vi dokumentere at det finnes kunder som ønsker å ta stasjonen i bruk. Det har vi klart, så de første kundene kjenner vi. Men det trengs flere! Vi håper at når vi nå forteller hvor stasjonene kommer så vil flere transportselskaper få øynene opp for hydrogen og mulighetene det gir for å kjøre utslippsfritt. Og det er selvfølgelig bare å ta kontakt.

Åpner senest tidlig i 2025

Fra Enova innvilger støtte vil VIREON ha 18 måneder på seg til stasjonene må åpne. Med en forventet avklaring fra Enova først etter sommeren vil det innebære at stasjonene åpner senest i første kvartal 2025.

– Vi ønsker å åpne stasjonene så raskt som mulig, men ser at vi nok for de fleste stasjonene vil trenge de 18 månedene grunnet lange leveringstider på både utstyr og hydrogenbiler. Vi har imidlertid god dialog med alle leverandører, så kanskje kan vi klare å åpne den første allerede i år om alt klaffer.

VIREON har søkt om støtte til etablering på følgende lokasjoner:

  • Berlevåg
  • Kristiansund
  • Ålesund
  • Hellesylt
  • Dombås
  • Stange
  • Bærum
  • Vestby
  • Rjukan
  • Seljord
  • Kristiansand
  • Stavanger
  • Bergen
Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 17 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrDu tar feil igjen. I din referanse til tallet 1200 sier SVV: «Etter at ny E39 Ørskogfjellet- Vik er ferdig utbygd ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøEg har aldri snakka om 2050. Det er eit virvar i di boble.Prosentrekning kan eg.Kor unison stemninga er når pengene ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrTidligere har du vist til SVV sin Planbeskrivelse E39 Ørskogfjellet-Vik, og henvist til tallet 1200 som reduksjonen i trafikken ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøÅDT på Ørskogfjellet i vurderingsåret 2021 er ca. 4200 iflg. SVV. Av dette er ein andel på 1200 forventa å ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrJeg registrerer at Naturvernforbundet fortsatt mener at siden trafikken på dagens E39 gjennom Skorgedalen blir redusert med 1200 ÅDT i ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse