Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
20 juni 2023 17:25
Del på Facebook
Trolig er det slutt på hvalfangsten fra islandsk hold. Illustrasjonsfoto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Trolig er det slutt på hvalfangsten fra islandsk hold. Illustrasjonsfoto: Håkon Mosvold Larsen / NTB

Islands fiskeriminister kunngjorde tirsdag at landet stanser hvalfangsten fram til 31. august på grunn av bekymringer om dyrevelferd.

Det er trolig slutten på kommersiell hvalfangst i landet. Fiskeri- og landbruksminister Svandis Svavarsdottir kunngjorde pause i hvalfangsten etter at en statlig utredning hadde kommet fram til at den ikke er i henhold til lovverket om dyrevelferd.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Tidligere i år uttalte det siste hvalfangstselskapet på Island, Hvalur, at dette trolig blir deres siste sesong, ettersom det er stadig mindre penger å hente i fisket. Islandsk lov tillater hvalfangst fra midten av juni til midten av september, og myndighetene har teknisk sett kun satt den på pause til slutten av august. Det er imidlertid lite trolig at Hvalur drar ut på jakt så sent i sesongen.

Utredningen som Svavarsdottir baserer seg på, stammer fra det islandske mattilsynet, skriver rikskringkasteren RÚV. De har jobbet med sine norske kolleger og konkludert med at dyrene rett og slett lider av at jakta tar så lang tid. En video tilsynet nylig la ut viser at en hval led i fem timer før hvalfangerne til slutt fikk tak i den.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

– Om ikke myndighetene og lisensjegerne kan garantere for at dyrevelferdsloven blir fulgt, har ikke slike aktiviteter en framtid, sier Svavarsdottir.

Island er sammen med Norge og Japan de eneste landene som fortsatt driver med kommersiell hvalfangst. Motstanden mot praksisen har imidlertid økt på Island de siste årene og et flertall er nå imot, ifølge en meningsmåling nylig.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse