Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
22 juni 2023 10:19
Del på Facebook
Olje- og gassindustrien har satt seg som mål å kutte 50 prosent av utslippene fra produksjonen i Norge innen 2030, men ligger dårlig an til å nå målet. Bildet viser BPs plattform Valhall i Nordsjøen. Arkivfoto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Olje- og gassindustrien har satt seg som mål å kutte 50 prosent av utslippene fra produksjonen i Norge innen 2030, men ligger dårlig an til å nå målet. Bildet viser BPs plattform Valhall i Nordsjøen. Arkivfoto: Håkon Mosvold Larsen / NTB

Olje- og gassnæringen er godt stilt og må jobbe hardt med å kutte klimagassutslippene, er beskjeden fra regjeringen. I fjor klarte ikke bransjen å kutte noe.

– Jeg forventer at de bretter opp ermene og gjør det de kan for å kutte klimagassutslipp selv. De er godt stilt og har mulighet til å gjennomføre tiltak, sier olje- og energiminister Terje Aasland (Ap) til NTB.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Han fikk torsdag en rapport fra bransjen om hvordan det går med målet om å kutte utslippene med 50 prosent i 2030. Rapporten viste at utslippene holdt seg stabile i fjor.

Sokkelen må elektrifiseres med kraft fra land for at det skal være mulig å nå målene, påpeker administrerende direktør Hildegunn T. Blindheim.

Mulig, men vanskelig

Dersom kun de besluttede tiltakene blir realisert, anslås olje- og gassindustriens utslipp å falle med 29 prosent i 2030. Det viser den ferske rapporten fra KonKraft, som er et samarbeidsorgan for arbeidsgiver- og arbeidstakerorganisasjonene i oljeindustrien. Hvis også modne, men ikke besluttede tiltak blir realisert, oppnås 35 prosent kutt.

– Det er fortsatt mulig å nå 50 prosent utslippsreduksjoner for olje- og gassnæringen, men det blir krevende, sier Blindheim i en pressemelding.

Foruten kraft fra land, står energieffektivisering og redusert fakling for det største potensialet for utslippsreduksjoner, med 700.000 tonn CO2 innen 2030, ifølge rapporten. Tallene i rapporten omfatter også skipsfart knyttet til produksjonen.

Bransjen etterlyser flere tiltak fra myndighetene, blant annet fart i utbyggingen av kraftnettet og bedre rammevilkår. Aasland sier myndighetene skal gjøre sitt, men kommer også med en klar beskjed om hva han forventer av næringen:

– Det er krevende og det er en stor oppgave å nå klimamålene, men rapporten viser at det er mulig. Det betyr at olje- og gassnæringen må orientere seg hardt mot tiltak som reduserer utslipp, og jeg forventer at de gjør det, sier Aasland. Han påpeker at næringen har vært i en «økonomisk fruktbar situasjon».

Økt produksjon

Utslippene i fjor var 11 prosent lavere enn referanseåret 2005, ifølge rapporten. Tallet er det samme som i 2021. Det ligger altså stabilt, selv om gassproduksjonen økte i fjor.

Annonse
Annonse

Men ifølge Offshore Norge er det blitt mer krevende å nå klimamålene som følge av økte kostnader og et presset leverandørmarked. Også tilgang på kraft er en flaskehals.

Nylig la Equinor prosjektet Trollvind på is. Vindturbinene på Trollfeltet skulle levere strøm til forbrukere på land og bidra til å elektrifisere oljeplattformene.

Aasland påpeker at det var flere årsaker til beslutningen, både økende kostnader og at teknologien Equinor hadde tenkt å bruke ikke var tilgjengelig enda.

– Jeg syns absolutt at Equinor og alle olje- og gasselskaper skal strekke seg for å bidra til at vi får mer fornybar energi på norsk sokkel, sier han.

Han håper prosjektet hentes opp av skuffen igjen.

Karbonlagring

KonKraft har for første gang laget en oversikt over potensialet for CO2-lagring på sokkelen. Den viser at lagringskapasiteten i 2030 kan være på 40–50 millioner tonn.

Men det er flere hindringer i veien, og rapporten peker på mangel på skatteregime og komplisert regelverk. De ber også staten stille opp for å redusere den finansielle risikoen for selskapene som vil starte med karbonlagring.

Olje- og gassnæringens klimamål omfatter ikke utslippene fra forbrenningen av norsk olje- og gass i utlandet, men ifølge rapporten jobber bransjen med å kartlegge utslippene i andre deler av verdikjeden. De direkte utslippene utgjør 1–5 prosent av de totale utslippene i verdikjeden, mens indirekte utslipp fra bruk av solgte produkter står for 94–98 prosent av utslippene, ifølge rapporten.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse