Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
24 juni 2023 00:34
Del på Facebook
Nye regler for import av laks til Midtøsten trer i kraft fra 1. september.Foto: Gorm Kallestad / NTB
Nye regler for import av laks til Midtøsten trer i kraft fra 1. september.Foto: Gorm Kallestad / NTB

En holdbarhetsregel sto i veien for norsk eksport av sjømat til Midtøsten. Nå er regelen fjernet, og fra 1. september blir eksporten enklere.

– Dette er en seier for de norske sjømateksportørene, sier Ørjan Kjærvik Olsen i Norges sjømatråd i en pressemelding. Han leder satsingen på nye markeder, og jobber blant annet med Midtøsten.

De fleste markeder opererer med en holdbarhet for laks på minst 14 dager, men flere land i Midtøsten har mye kortere holdbarhet på importert sjømat.

Dette har ført til at dårlig vær og andre transportproblemer har sendt tonnevis av helt fin laks rett i søpla. Sammen med Mattilsynet og de norske ambassadene i Israel, Jordan og Saudi-Arabia har Sjømatrådet jobbet for å bedre markedsadgang for norske sjømatprodukter i Midtøsten.

Fra 1. september i år trer nye regler i kraft. Da blir det opp til den lokale importøren, i samarbeid med de norske eksportørene, å avgjøre når laksen skal gå ut på dato.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse