Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
24 juni 2023 00:34
Del på Facebook
Nye regler for import av laks til Midtøsten trer i kraft fra 1. september.Foto: Gorm Kallestad / NTB
Nye regler for import av laks til Midtøsten trer i kraft fra 1. september.Foto: Gorm Kallestad / NTB

En holdbarhetsregel sto i veien for norsk eksport av sjømat til Midtøsten. Nå er regelen fjernet, og fra 1. september blir eksporten enklere.

– Dette er en seier for de norske sjømateksportørene, sier Ørjan Kjærvik Olsen i Norges sjømatråd i en pressemelding. Han leder satsingen på nye markeder, og jobber blant annet med Midtøsten.

De fleste markeder opererer med en holdbarhet for laks på minst 14 dager, men flere land i Midtøsten har mye kortere holdbarhet på importert sjømat.

Dette har ført til at dårlig vær og andre transportproblemer har sendt tonnevis av helt fin laks rett i søpla. Sammen med Mattilsynet og de norske ambassadene i Israel, Jordan og Saudi-Arabia har Sjømatrådet jobbet for å bedre markedsadgang for norske sjømatprodukter i Midtøsten.

Fra 1. september i år trer nye regler i kraft. Da blir det opp til den lokale importøren, i samarbeid med de norske eksportørene, å avgjøre når laksen skal gå ut på dato.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 3 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Terje Sundsbø 3 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu skjønner åpenbart ikke hva du selv skriver. Du har helt rett i at Møreaksen er strekningen Ålesund-Molde. På samme ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse