Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
24 juni 2023 00:34
Del på Facebook
Nye regler for import av laks til Midtøsten trer i kraft fra 1. september.Foto: Gorm Kallestad / NTB
Nye regler for import av laks til Midtøsten trer i kraft fra 1. september.Foto: Gorm Kallestad / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En holdbarhetsregel sto i veien for norsk eksport av sjømat til Midtøsten. Nå er regelen fjernet, og fra 1. september blir eksporten enklere.

– Dette er en seier for de norske sjømateksportørene, sier Ørjan Kjærvik Olsen i Norges sjømatråd i en pressemelding. Han leder satsingen på nye markeder, og jobber blant annet med Midtøsten.

De fleste markeder opererer med en holdbarhet for laks på minst 14 dager, men flere land i Midtøsten har mye kortere holdbarhet på importert sjømat.

Dette har ført til at dårlig vær og andre transportproblemer har sendt tonnevis av helt fin laks rett i søpla. Sammen med Mattilsynet og de norske ambassadene i Israel, Jordan og Saudi-Arabia har Sjømatrådet jobbet for å bedre markedsadgang for norske sjømatprodukter i Midtøsten.

Fra 1. september i år trer nye regler i kraft. Da blir det opp til den lokale importøren, i samarbeid med de norske eksportørene, å avgjøre når laksen skal gå ut på dato.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Terje SundsbøEg har aldri hevda at der ligg ei løyving på bordet. KS2 er bestilt av Finansdepartementet som naudsynt underlag for ...
Terje Sundsbø 2 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Geir Ole SætremyrJeg tror du blander hummer og kanari - Møreaksen/Kjerringsundet har ikke fått bevilget fergeavløsningsmidler. Dine avledningsmanøvrer er litt for åpenbare.Konklusjonen ...
Terje Sundsbø 2 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Anne Mari SandshamnDet samme gjelder fergen Dryna-Brattvåg, som for all framtid vil være fergesamband den veien. Og den fergen er langt dårligere ...
Anne Mari Sandshamn 5 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Terje SundsbøOk, skjønner hva du mener.  det at Finnøy har blitt landfast er en naturlig del av moloen som knytter den ...
Geir Ole Sætremyr 19 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Terje SundsbøFor å komplettere med tall. I følge KS2 for Kjerringsundet utgjer fergeavløysinsmidlar 0,7 mrd. Ei ferge som blir avløyst. For ...
Terje Sundsbø 20 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Anne Mari SandshamnTusen takk for disse tallene - som bekrefter min påstand. Fergeavløsningsprosjektene går i hovedsak dit det er flest folk. Med ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse