Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Redaksjonen
Artikkel
28 juni 2023 14:50
Del på Facebook
Foto: Carsten Pedersen / Hurtigruten Norway
Foto: Carsten Pedersen / Hurtigruten Norway

Det blir stor feiring i Stokmarknes og åpne skip og kake om bord i flere havner der Hurtigruten har lengre anløp søndag 2. juli, på dagen 130 år etter første avgang.

2. juli 1893 kastet kaptein Richard With og skipet DS Vesteraalen loss i Trondheim med kurs nordover mot Hammerfest. Det markerte starten på en helt ny æra innen transport langs norskekysten, og siden har Hurtigruten gått i rute mellom nord og sør i Norge, med både gods, passasjerer og internasjonale gjester om bord.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

– Siden 1893 har vi vært en livsnerve langs norskekysten. Vi har fraktet gods, lokale passasjerer og vist fram den vakre norskekysten til utenlandske turister. Denne unike driftsmodellen er fortsatt høyaktuell i dag, og vi ser frem til de neste 130 årene i rute. Vi skal fortsette å ha hundrevis av sjøfolk i jobb, og vi skal fortsatt skape ringvirkninger i det lokale næringslivet langs leia, sier administrerende direktør Hedda Felin i Hurtigruten Norge.

Kake om bord

Alle skipene i kystflåten inviterer også til åpent skip, kake og forfriskninger om bord der skipene ligger til kai lenge nok til det 2. juli. Det blir markeringer om bord i Trondheim, Ålesund, Kristiansund, Svolvær, Tromsø, Hammerfest og i Honningsvåg.

- Vi vil invitere alle som vil til tradisjonell bursdagsfeiring om bord, med kake og forfriskninger. Skipene våre er alltid åpne for besøkende, men vi håper ekstra mange vil komme innom på denne søndagen for å feire med oss, sier Felin.

Annonse
Annonse

Hurtigruten Norge driver i dag sju skip i den tradisjonelle kystruten mellom Bergen og Kirkenes. Selskapet har over 1000 fast ansatte sjøfolk og har landansatte i Kirkenes, Tromsø, Trondheim, Bergen og Oslo.

Skipene frakter årlig rundt 60 000 tonn gods, og hvert eneste skip seiler en distanse tilsvarende tre ganger rundt ekvator i året.

I disse havnene har Hurtigrutens skip lang nok liggetid 2. juli så folk kan komme om bord og besøke skipene:

  • Trondheim: MS Polarlys sørgående (06.30-09.30) og MS Nordlys nordgående (09:45-12:45)
  • Ålesund: MS Nordkapp nordgående (19:00-20:00)
  • Kristiansund: MS Polarlys sørgående (16:30-17:30)
  • Svolvær: MS Richard With sørgående (20:00-21:00)
  • Stokmarknes: MS Richard With sørgående (14:15-16:45)
  • Tromsø: MS Vesterålen nordgående (14:15-18:15)
  • Hammerfest: MS Nordnorge sørgående (11:00-12:45)
  • Honningsvåg: MS Kong Harald nordgående (10:55-14:30)

Med forbehold om uforutsette forsinkelser eller ruteendringer, opplyser Hurtigruten.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse