Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
06 juli 2023 17:23
Del på Facebook
I løpet av 2022 ble det bygget 448 nye fritidsboliger i strandsonen. Samtidig ble det sendt inn 18 prosent færre søknader om bygging i strandsonen i 2022 sammenlignet med året før.Foto: Tore Meek / NTB
I løpet av 2022 ble det bygget 448 nye fritidsboliger i strandsonen. Samtidig ble det sendt inn 18 prosent færre søknader om bygging i strandsonen i 2022 sammenlignet med året før.Foto: Tore Meek / NTB

I løpet av 2022 ble det bygget 448 nye fritidsboliger i strandsonen. Asker kommune innvilget flest søknader om byggetillatelse.

Totalt er det nå 94 181 fritidsboliger som befinner seg i 100-metersbeltet langs sjøen. Av disse fritidsboligene befinner 2558 seg i Kristiansand, som er kommunen med klart flest fritidsboliger.

Det var derimot Asker kommune som i 2022 mottok og innvilget flest søknader om bygging i strandsonen. De innvilget hele 113 av 135 søknader. Litt over halvparten av søknadene som ble innvilget, ble innvilget med dispensasjon – det vil si med fritak fra gjeldende regler. Etter Asker var det Karmøy og Sandefjord som innvilget flest byggesøknader.

– Norges Hytteforbund har fulgt med på denne utviklingen over år nå og tidvis har vi bl.a. vært bekymret for mulighet for fri ferdsel. Videre utbygging innenfor 100-metersbeltet er vi sterkt imot, sier leder Trond G. Hagen i Norges Hytteforbund i en pressemelding.

Likevel ble det gitt flere byggetillatelser i strandsonen i 2021 enn i fjor. I 2021 ble det også reist 607 nye fritidsboliger i strandsonen. 82 prosent av søknadene ble innvilget i 2022, ned fra 90 prosent i 2021.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse