Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
07 juli 2023 20:16
Del på Facebook
Mange trossamfunn vil miste statsstøtte dersom kravet til antall medlemmer økes. Foto: Annika Byrde / NTB
Mange trossamfunn vil miste statsstøtte dersom kravet til antall medlemmer økes. Foto: Annika Byrde / NTB

727 tros- og livssynssamfunn har 50 medlemmer og oppfyller dermed kravene til statsstøtte. Men øker man kravet, kan veldig mange få problemer, ifølge Vårt Land.

Regjeringen har sendt ut høringsforslag om endringer i trossamfunnsloven, der man blant annet foreslår å øke minstegrensen for antall medlemmer et trossamfunn må ha for å motta statsstøtte. I dag ligger grensa på 50 medlemmer, noe som ble innført i 2021. Tidligere fantes det ikke krav.

Regjeringen foreslår imidlertid å heve minimumskravet. De kommer med tre alternativer: 100, 300, eller 500 medlemmer. Hensikten er å sørge for at det blir få nok trossamfunn til at det er mulig å føre tilstrekkelig tilsyn.

I dag er det 740 registrerte tros- og livssynssamfunn i Norge. Av disse har 727 50 medlemmer eller flere i 2023.

Dersom man øker kravet til 100 medlemmer, faller imidlertid antallet til 548, Det skriver Vårt Land. 276 norske trossamfunn har 300 medlemmer eller flere. Og dersom man øker kravet til 500 medlemmer, vil det være 188 trossamfunn som faller innenfor.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse