Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
15 juli 2023 08:41
Del på Facebook
2023 blir et rekordår for cruiseturisme i Norge. Her ser vi cruiseskipet MS Koningsdam fra Holland America Line, på vei ut fra Ålesund. Skipet har plass til 2600 passasjerer. Foto: Halvard Alvik, NTB
2023 blir et rekordår for cruiseturisme i Norge. Her ser vi cruiseskipet MS Koningsdam fra Holland America Line, på vei ut fra Ålesund. Skipet har plass til 2600 passasjerer. Foto: Halvard Alvik, NTB

Kronesvekkelse og cruisestans i Østersjøen gir tidenes år for cruiseturisme i Norge. Aldri før har det kommet flere cruiseskip til norske fjorder.

Etter flere tunge koronaår går det nå svært godt for norsk cruiseturisme, melder Dagens Næringsliv.

Norske fjorder ligger an til å få i alt 3389 cruiseanløp i 2023, med 4,7 millioner dagsbesøk, ifølge Cruise Norway. Det innebærer en vekst på tyve prosent sammenlignet med 2019, og rundt ti prosent fra i fjor. Veksten er størst i Nord-Norge.

– Inneværende år blir etter alt å dømme et rekordår for antall cruiseanløp til norske havner, antall cruisegjester til Norge, og rekordhøy verdiskaping for reiselivet her i landet, sier Inge Tangerås, daglig leder i Cruise Norway til avisen.

Annonse
Annonse

Kronesvekkelse og bred markedsføringseffekt internasjonalt er to forklaringer. Den tredje, og kanskje vel så viktige, handler om krigen i Ukraina. Da den brøt ut ble det meste av cruise i Østersjøen omdirigert.

– St. Petersburg er det store trekkplasteret på disse cruisene, og når det var uaktuelt, ble cruisene i stor grad flyttet til Sør-Norge, sier han.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse