Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
28 juli 2023 19:23
Del på Facebook
Solnedgang over Phoenix i USA, hvor det i juli ble målt over 43 grader over 20 dager på rad. USA er ett av landene som utgjør G20. Foto: Matt York / AP / NTB
Solnedgang over Phoenix i USA, hvor det i juli ble målt over 43 grader over 20 dager på rad. USA er ett av landene som utgjør G20. Foto: Matt York / AP / NTB

Det ble ikke enighet om noen nye tiltak for å bremse klimaendringene på et G20-møte i India.

Landenes klima- og miljøministre har fredag vært samlet i Chennai i India. Noe gjennombrudd ble det ikke i denne omgang.

– Jeg er veldig skuffet, sier den franske ministeren Christophe Bechu.

– Temperaturrekorder, katastrofer, gigantbranner – og vi er ikke i stand til å bli enige om at utslippene skal nå toppen i 2025, legger han til.

Tross flere tiår med internasjonale klimaforhandlinger fortsetter de globale utslippene å stige. G20-landene står til sammen for over 80 prosent av verdens bruttonasjonalprodukt og utslipp av CO2.

Annonse
Annonse

Både vestlige og ikke-vestlige økonomiske stormakter er med i G20. Bechu beskriver diskusjonene med Russland, Kina og Saudi-Arabia som «kompliserte».

En europeisk kilde sier til nyhetsbyrået Reuters at verken Kina eller Saudi-Arabia ville forplikte seg til nye utslippsbegrensninger. Utviklingsland på møtet ønsket i stedet å holde seg til målene i Parisavtalen fra 2015.

Energiministre fra G20 hadde tidligere i uken et møte i den indiske byen Goa. Her ble det ikke enighet om noen plan om å fase ut bruken av fossil energi.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse