Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
10 august 2023 09:51
Del på Facebook
Norske vindkraftprodusenter vil ha vindturbinene nærmere folk. Her ser vi vindturbinene i Midtfjellet vindpark i Fitjar kommune. Foto: Jan Kåre Ness / NTB
Norske vindkraftprodusenter vil ha vindturbinene nærmere folk. Her ser vi vindturbinene i Midtfjellet vindpark i Fitjar kommune. Foto: Jan Kåre Ness / NTB

Norsk vindkraftbransje ønsker å sette opp vindturbiner tettere på bebyggelsen enn det som er vanlig i dag. I tillegg vil de ha lavere skatt.

Fornybar Norge, NHOs medlemsorganisasjon for vindkraftutbyggere, ber om at det blir enklere å bygge mindre vindkraftverk nær allerede eksisterende infrastruktur, skriver Klassekampen.

Bransjen kaller små vindkraftprosjekter som kan bygges i tilknytning til allerede eksisterende infrastruktur for «nærvind».

Men for å få dette til vil Fornybar Norge ha lavere skatt, og adgang til å bygge turbinene tettere på bebyggelse enn dagens veiledende grense på 800 meter. I tillegg ber bransjen om raskere konsesjonsbehandling.

Annonse
Annonse

– Det burde ikke ta åtte år å få igjennom et slikt anlegg, sier Daniel Flo, rådgiver i Fornybar Norge.

Flo ser for seg mindre vindparker med 1–5 turbiner på industritomter eller veier og annen infrastruktur. Men turbinene vil være like store, mellom 80 og 120 meter.

Han peker på at det er flere fordeler og lavere kostnader om man bygger nær eksisterende infrastruktur.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse