Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
11 august 2023 08:31
Del på Facebook
Ordfører i Lebesby Sigurd Kvammen Rafaelsen (Ap) mener vindkraft vil være viktig for kommunen. – Jeg opplever at mange er positive, sier han. Foto: Terje Pedersen / NTB
Ordfører i Lebesby Sigurd Kvammen Rafaelsen (Ap) mener vindkraft vil være viktig for kommunen. – Jeg opplever at mange er positive, sier han. Foto: Terje Pedersen / NTB

Regjeringens planer om kraftløft i Finnmark kan stå og falle på valgresultatet i Lebesby kommune, med 1200 innbyggere.

Regjeringen har lovet at det skal bygges ny kraftproduksjon tilsvarende det elektrifisering av Melkøya vil kreve, omtrent fire terawattimer, innen 2030.

Annonse
Annonse

Men om løftene skal realiseres kan det avhenge av valgresultatet i Lebesby kommune i Finnmark der de største vindkraftprosjektene er under planlegging, skriver Klassekampen.

Ap og Høyre har flertall

En oversikt fra NVE viser at direktoratet i dag har sju vindkraftprosjekter til behandling eller som har fått konsesjon. To av de største prosjektene er Davvi vindkraftverk og Laksefjord vindkraftverk i Lebesby. De to alene vil kunne gi nesten 4 TWh ny kraftproduksjon og stå for 45 prosent av all ny vindkraftkapasitet NVE har til behandling i Finnmark.

Om de ikke blir bygd, vil det bli krevende for Finnmark å nå regjeringens kraftmål i 2030. Dermed vil valget i Lebesby få stor nasjonal betydning. Ved kommunevalget i 2019 var det 1056 stemmeberettigede i kommunen.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Fire partier stiller liste. Ap, Høyre, SV og Sp. Ap og Høyre er for begge prosjektene, mens SV og Sp er imot Davvi og skeptiske til Laksefjord, skriver Klassekampen. I 2019 hadde Ap og Høyre til sammen 53 prosent av stemmene, mens SV og Sp hadde 37 prosent.

Viktig

Ordfører Sigurd Rafaelsen (Ap) mener vindkraft vil være viktig for kommunen. Om begge prosjektene realiseres vil det gi 170 millioner i årlige inntekter.

– Jeg tror de fleste bryr seg om at vi skal ha en bærekraftig velferdstilbud, godt kulturtilbud og levedyktige bedrifter. Dette kan gi store muligheter for folk og bedrifter, sier Rafaelsen.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse