Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
12 august 2023 13:03
Del på Facebook
– Vi kommer ikke videre med å utvikle samfunnet hvis vi sier at det er noen som bare sier ja, og noen som bare sier nei, sier Støre om vindkraft på land i Finnmark. Foto: Frederik Ringnes / NTB
– Vi kommer ikke videre med å utvikle samfunnet hvis vi sier at det er noen som bare sier ja, og noen som bare sier nei, sier Støre om vindkraft på land i Finnmark. Foto: Frederik Ringnes / NTB

Statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) gjør det klart i et intervju med VG at han ikke lar seg rokke av den massive kritikken mot Melkøya-prosjektet.

Han erkjenner at planen er helt avhengig av massiv utbygging av vindkraft - og at det er en risiko. Statsministeren understreker at motstand fra reindriftsnæringen ikke kan sette full stopp for videre utbygging av kraft i Finnmark.

– Vi kommer ikke videre med å utvikle samfunnet hvis vi sier at det er noen som bare sier ja, og noen som bare sier nei. Da må vi gå videre og se hvordan vi kan avveie interessene, sier Støre til VG.

Støre lover videre at elektrifiseringen av Melkøya ikke vil gi nordlendinger «søringpriser» på strøm.

Annonse
Annonse

– Det var derfor det var uaktuelt for regjeringen å kun gå inn for elektrifisering av Melkøya alene. Derfor har vi sagt at det skal produseres minst like mye ny fornybar kraft i Finnmark som det Melkøya trenger innen 2030, sier han.

For å unngå at Melkøya-elektrifiseringen i seg selv skal drive opp prisene må det bygges ut i overkant av 350 megawatt ny kraft i Finnmark innen 2030. I tillegg til vindkraft skal også vannkraftverket i Altavassdraget oppgraderes.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse