Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
15 august 2023 17:03
Del på Facebook
Hus tatt av skred i Bagn i Valdres som følge av ekstremværet Hans. Uværet kan være en av de dyreste naturkatastrofene i Norge noensinne. Foto: Cornelius Poppe / NTB
Hus tatt av skred i Bagn i Valdres som følge av ekstremværet Hans. Uværet kan være en av de dyreste naturkatastrofene i Norge noensinne. Foto: Cornelius Poppe / NTB

Ekstremværet Hans er en av de dyreste naturkatastrofene som noen gang har rammet Norge, ifølge Finans Norge.

Så langt har norske forsikringsselskaper registrert om lag 7000 forsikringsmeldte skader på bygninger, innbo og tomter. Skadene anslås å koste rundt 1,6 milliarder kroner.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

– Jeg tror vi kan slå fast at dette er en av de dyreste naturkatastrofene som har rammet Norge. Om ikke den dyreste, sier kommunikasjonsdirektør Jan Erik Fåne i Finans Norge til NTB.

Biler og infrastruktur

Fåne minner om at skader på biler og campingvogner kommer i tillegg til de 1,6 milliardene. Og på toppen av dette kommer skader på offentlig infrastruktur, som ikke er forsikret.

Summen på 1,6 milliarder kan dessuten fortsatt øke, etter hvert som flere skader meldes inn.

Annonse
Annonse

Dyre orkaner

Blant de verste naturkatastrofene tidligere i norgeshistorien er nyttårsorkanen i 1992, orkanen Dagmar i 2011 og flommen «Vesleofsen» i 1995.

Finans Norge sitter ikke på anslag over kostnader som følge av disse hendelsene som er direkte sammenlignbare med det vi så langt vet om Hans. Men flere av de tidligere katastrofene forårsaket bygningsskader som overgår det som foreløpig er meldt inn som følge av ekstremværet nå.

Ødelagte veier

Omregnet til 2022-kroner førte nyttårsorkanen i 1992 til skader for 2,3 milliarder kroner som var dekket av Naturskadeforsikringsordningen, ifølge Finans Norge. I tillegg kom skader som var dekket av den ordinære boligforsikringen.

Skader på bygg er imidlertid bare en del av bildet. Fylkesordfører Aud Hove i Innlandet anslår at det bare på fylkesveiene i Innlandet er skader for over 500 millioner kroner som følge av Hans.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse