Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
22 august 2023 12:14
Del på Facebook
Advokat Christian Reusch i Oslo tingrett der han argumenterte for at Facebook Norway og morselskapet Meta ikke bør ilegges dagbøtene av Datatilsynet. Foto: Fredrik Varfjell / NTB
Advokat Christian Reusch i Oslo tingrett der han argumenterte for at Facebook Norway og morselskapet Meta ikke bør ilegges dagbøtene av Datatilsynet. Foto: Fredrik Varfjell / NTB

Facebook ber Oslo tingrett stanse vedtaket om dagbøter som Datatilsynet har ilagt dem for løpende brudd på personvernreglene.

Facebooks prosessfullmektig, advokat Christian Reusch, avviste høflig å kommentere saken overfor pressen da den amerikanske teknologigiganten møtte det norske Datatilsynet i Oslo tingrett tirsdag morgen.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Stridens kjerne er det som heter atferdsbasert markedsføring, at Facebook og Instagram i fem år uten å opplyse brukerne ulovlig samler deres personopplysninger for å målrette annonser.

Selskapene viser til en rettslig prosess i Irland om dette, men det norske Datatilsynet mener det ikke er tilstrekkelig og vil at Meta skal rette opp i den ulovlige praksisen umiddelbart.

– Ulovlig i fem år

– Meta mener de er i prosess med det irske datatilsynet og at det tilstrekkelig. Der har man konkludert med at Meta bryter loven, men sier samtidig at de ikke vil håndheve bruddet, men at de vil gi Meta en sjanse. Det er satt en tidslinje for når de skal gjøre endringer, men denne tidslinjen er ikke bindende. Meta mener dette er tilstrekkelig og ber om at de skal få jobbe i fred og at de ikke skal bli bedt om å stanse noe nå, sier Tobias Judin, sjef for internasjonal seksjon i Datatilsynet til NTB.

– Datatilsynet mener det er en ulovlig aktivitet som har pågått i fem år, og som må stanse nå, Judin videre.

Annonse
Annonse

Dagbøter på 1 million kroner begynte å løpe 14. august og kan pågå i inntil tre måneder. Facebook og Meta vil imidlertid ha bøtene stanset.

Urimelig vedtak

– Det er et urimelig vedtak som det ikke var mulig for dem å etterleve, med den fristen som ble satt, uttalte advokat Reusch i retten.

Ifølge Judin er Metas mål med prosessen å få stanset dagbøtene til saken kan bli ført for retten, eller at det hele skal bli avvist og henvist til rettsprosessen i Irland, som egentlig skal gjelde for hele EØS-området.

– Vårt vedtak er bare gyldig i tre måneder, så kanskje det de håper på, er dette bare skal gå over og at de ikke trenger å avslutte den ulovlige aktiviteten, sier Judin.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse