Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
25 august 2023 12:42
Del på Facebook
Finansminister Trygve Slagsvold Vedum og landbruks – og matminister Geir Pollestad (Sp) fortalte torsdag om regjeringens planer for et beredskapslager for korn. Planen får kritikk fra tidligere Felleskjøp-topp Lars Fredrik Stuve, Foto: Emilie Holtet / NTB
Finansminister Trygve Slagsvold Vedum og landbruks – og matminister Geir Pollestad (Sp) fortalte torsdag om regjeringens planer for et beredskapslager for korn. Planen får kritikk fra tidligere Felleskjøp-topp Lars Fredrik Stuve, Foto: Emilie Holtet / NTB

Mengden korn regjeringen planlegger i et beredskapslager, er for lite og arbeidet går for sent, mener tidligere Felleskjøpet-direktør Lars Fredrik Stuve.

For første gang på 20 år skal Norge fylle beredskapslagre med korn. Pandemi, krig i Europa og klimaendringer gjør det nødvendig, mener regjeringen.

Regjeringen skal neste år legge 15.000 tonn korn på lager og fram til 2029 bygge opp et lager år for år slik at vi har et beredskapslager på tre måneders forbruk.

– Jeg mener at det er altfor lite, og at det går altfor sakte, sier tidligere administrerende direktør Lars Fredrik Stuve i Felleskjøpet til NRK.

Han gir riktignok regjeringen skryt for å ha startet arbeidet.

Annonse
Annonse

– Men jeg er veldig bekymret for at hvis vi nå før neste valg har klart å bygge opp beredskapslager på 30.000 tonn, så er det nesten bare en vits i forhold til hva det burde ha vært, sier Stuve.

Han mener regjeringen burde gått inn for å lagre for minst seks måneder, og at lageret burde inneholdt 100.000 tonn korn.

Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) sier det må vurderes om tre måneder er til strekkelig etter hvert.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse