Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
01 september 2023 21:14
Del på Facebook
Utsikt over Oslo. I de tetteste delene, ønsker MDG å fjerne rundkjøringer. Foto: Tor Erik Schrøder / NTB
Utsikt over Oslo. I de tetteste delene, ønsker MDG å fjerne rundkjøringer. Foto: Tor Erik Schrøder / NTB

Miljøpartiet De Grønne (MDG) ønsker å fjerne de fleste rundkjøringene i Oslos tettbebygde sentrum.

Partiet peker på at rundkjøringer flere til lengre omveier for gående og mindre sikkerhet for syklister, skriver Aftenposten. Det er også den kryssformen som utgjør høyest ulykkesrisiko for syklister, ifølge Transportøkonomisk institutt (TØI).

– På Ring 2 er det flere rundkjøringer som er kandidat til å bygges om. Vi har også en plan om å stanse utbyggingen av nye og bygge om spesielt større rundkjøringer, sier førstekandidat Sirin Stav i Oslo MDG til avisen.

Stav trekker fram Alexander Kiellands plass som et eksempel.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse