Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
25 september 2023 07:43
Del på Facebook
I fjor var det rekordpriser på ved. I år vil prisene stige i gjennomsnitt med 10 til 12 prosent, venter vedprodusentene. Foto: Gorm Kallestad / NTB
I fjor var det rekordpriser på ved. I år vil prisene stige i gjennomsnitt med 10 til 12 prosent, venter vedprodusentene. Foto: Gorm Kallestad / NTB

I fjor var det rekordpriser på ved. I år stiger prisene også kraftig. Skogbranner, barkebilleangrep og importstans fra Russland er noen av årsakene.

Norsk Ved – et forum for vedprodusenter – har gjennomført en undersøkelse blant sine rundt 3000 medlemmer. Undersøkelsen viser at prisene trolig øker 10 til 12 prosent fra i fjor til i år.

Det er langt mer enn konsumprisindeksen som nå ligger på 4,8 prosent, skriver VG.

– Kostnadene for vedprodusentene har økt, ikke minst har prisene på råvirke av bjørk økt svært mye. Dette må de ta inn i form av økte priser, sier fagansvarlig Øyvind Stranna Larsen i Norsk Ved til avisen. Det våte sommeren har også gjort det vanskelig for flere av produsentene.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

I fjor var gjennomsnittsprisen for en 60 liters sekk med bjørkeved 111 kroner. Øker prisen med 10 prosent vil den i år koste 122 kroner.

Om prisstigningen fortsetter avhenger også av hvor kald vinteren blir, og ikke minst strømprisene.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse