Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
25 september 2023 20:26
Del på Facebook
Samferdselsminister Jan Ivar Nygård (Ap) gjør endringer på nye motorveier. Foto: Terje Bendiksby / NTB
Samferdselsminister Jan Ivar Nygård (Ap) gjør endringer på nye motorveier. Foto: Terje Bendiksby / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

For å spare miljøet vil regjeringen gjøre nye motorveier smalere og hastigheten lavere.

Det skal ikke lenger være en fartsgrense på 110 kilometer i timen på alle nye firefeltsveier, skriver NRK.

Veiene kan i tillegg bli smalere. Årsaken er at regjeringen vil spare natur og matjord og få mer vei for pengene.

– Det handler om at vi skal ha en ansvarlig veipolitikk. Da får vi også mer ut av ressursene og kan oppnå bedre veistandard for flere innbyggere i landet, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap).

Endringene vil føre til flere nye to- og trefeltsveier og begrense naturinngrep.

Annonse
Annonse

– Dette er veldig bra med tanke på å ta bedre vare på natur og stoppe den bit for bit-nedbyggingen av natur som vi har drevet med altfor mye i Norge, sier klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap).

Stortingsrepresentant Bård Hoksrud (Frp) reagerer på endringene. Han og Frp var med på å innføre firefeltsveier med 110-grense da de satt i regjering.

– Jeg synes det er helt feil løsning. Det handler om trafikksikkerhet, trygghet og rask fremkommelighet. Det regjeringen holder på med nå, det er å gå tilbake til fortidas måte å bygge veier på, sier han.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrSom jeg allerede har påpekt, KS2-rapporten angir alle kostnadsøkninger som bompengefinansiering. Dette vil de fleste mene ikke er rimelig. KS2-analysen skal ...
Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøFastsetting av bompengar, beløp som skal betalast har fleire element i seg.  Vurdering av dette ligg i oppdraget frå Finansdepartementet. 1. ...
Terje Sundsbø 22 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrDu er så blendet av dine argumenter at du ikke innser din egen selvdyrking av agendaen din .Men forhåpentligvis får ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har fått med meg alt, også at du konstruerer di eiga kuvøse for å dyrke agendaen din.Ja, eg har ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrDu har ennå ikke fått med deg at jeg diskuterer KS2-rapporten, og utsagnene fra den? Referansegrunnlaget er like usikkert i KS2-rapporten ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse