Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
25 september 2023 20:26
Del på Facebook
Samferdselsminister Jan Ivar Nygård (Ap) gjør endringer på nye motorveier. Foto: Terje Bendiksby / NTB
Samferdselsminister Jan Ivar Nygård (Ap) gjør endringer på nye motorveier. Foto: Terje Bendiksby / NTB

For å spare miljøet vil regjeringen gjøre nye motorveier smalere og hastigheten lavere.

Det skal ikke lenger være en fartsgrense på 110 kilometer i timen på alle nye firefeltsveier, skriver NRK.

Veiene kan i tillegg bli smalere. Årsaken er at regjeringen vil spare natur og matjord og få mer vei for pengene.

– Det handler om at vi skal ha en ansvarlig veipolitikk. Da får vi også mer ut av ressursene og kan oppnå bedre veistandard for flere innbyggere i landet, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap).

Endringene vil føre til flere nye to- og trefeltsveier og begrense naturinngrep.

Annonse
Annonse

– Dette er veldig bra med tanke på å ta bedre vare på natur og stoppe den bit for bit-nedbyggingen av natur som vi har drevet med altfor mye i Norge, sier klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap).

Stortingsrepresentant Bård Hoksrud (Frp) reagerer på endringene. Han og Frp var med på å innføre firefeltsveier med 110-grense da de satt i regjering.

– Jeg synes det er helt feil løsning. Det handler om trafikksikkerhet, trygghet og rask fremkommelighet. Det regjeringen holder på med nå, det er å gå tilbake til fortidas måte å bygge veier på, sier han.

(©NTB)

Annonse
Annonse
Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Terje SundsbøDu marmar på med ditt og spissformuleringar.
Terje Sundsbø 2 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Geir Ole SætremyrDu har rett i at realisme er en dyd – gratis ferge koster staten dyrt. Fergeavløsningsprosjekter blir derfor mer lønnsomme ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Terje SundsbøRealisme er også ein dyd. Sande Fastllandssamband AS har eksistert i 20 år+. Urealistisk. Nå oppgraderast fergebåsane på 4 stopp ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Geir Ole SætremyrDu har altså brukt snart én time på å vente på ferger, og brukt nesten én time om bord på ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Terje SundsbøDer er ein feil ved oppsettet over forbruk på ferga mellom Vestnes og Molde. Ikkje samme frekvens på lørdag, søndag ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Terje SundsbøDersom du har et snev av geografikunnskap vil du ha fått med deg at eg på vei til Sandsøya så ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse