Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
26 september 2023 13:42
Del på Facebook
Widerøe går tunge tider i møte etter at en SAS-kontrakt er blitt betydelig redusert. Foto: Paul Kleiven / NTB
Widerøe går tunge tider i møte etter at en SAS-kontrakt er blitt betydelig redusert. Foto: Paul Kleiven / NTB

Widerøe mister 80 prosent av kontrakten på leveranse av bakketjenester til SAS fra 1. februar 2024. Framtiden er usikker for bakkeselskapet med 1800 ansatte.

Dette gjelder Trondheim, Stavanger, Bodø, Haugesund, Kristiansund og Ålesund. Samtidig blir samarbeidet videreført på Kirkenes, Alta, Svalbard, Evenes, Molde og Lakselv.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

– Dette er en krevende dag for oss. Vi mister kontrakten på viktige lufthavner med en partner vi har hatt et langvarig samarbeid med. Det er litt overraskende at SAS flytter en så stor andel av kontrakten, sier administrerende direktør Marius Myhre i Widerøe Ground Handling.

– Vi opplever å ha strukket oss svært langt for å kunne være konkurransedyktig, og derfor er vi både skuffet og lei oss. Jeg er spesielt lei meg på vegne av alle våre dedikerte medarbeidere som over mange år har levert tjenester til SAS, og som nå går noen usikre uker i møte, sier han.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Myhre varsler overfor E24 oppsigelser.

– Vår vurdering er at medarbeidere vil bli berørt av oppsigelser som følger av dette, men omfanget er ikke kjent, sier han.

Norwegian har varslet at de vil kjøpe opp Widerøe. Konkurransetilsynet har sagt midlertidig nei og vil se mer på om oppkjøpet svekker konkurransen.

Widerøe Ground Handling har cirka 1800 ansatte og er til stede på 42 lufthavner i Norge.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 15 timer siden Når utredninger er systematisk feil
@Geir Ole SætremyrDøgnåpne veier og fastlandssamband er viktigere for lokalt næringsliv enn rassikring av vinterstengte turistveier. Du bør lese kronikken av Rasmussen ...
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Når utredninger er systematisk feil
@Terje SundsbøFramleis blir det drive veivedlikehold mellom fergeleiene.  Eksempelvis på strekninga E39 Lavik til Festøy, via fergesambandet Anda til Lote.  Du ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Når utredninger er systematisk feil
@Terje SundsbøDet er vurdert, og ønskt, men er det konkludert?
Terje Sundsbø 1 dager siden Når utredninger er systematisk feil
@Geir Ole SætremyrStrekningen Nyhamna-Molde er vurdert som kritisk infrastruktur. Kjerringsundet vil bli en del av dette. Du forutsetter at dette ene og ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Når utredninger er systematisk feil
@Terje SundsbøEg forventer meir nøktern framstilling.Kjerringsundet:Med utgangspunkt i KS2 basert på 2021 prisar vil sambandet koste 4,9 mrd Med 20 prosent prisstigning ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Når utredninger er systematisk feil
@Geir Ole SætremyrStaten bidrar med det meste også på Møreaksen. For Kjerringsundet er det i tillegg Aukra kommune som bidrar. Fylkespolitikerne ønsker ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse