Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
26 september 2023 13:42
Del på Facebook
Widerøe går tunge tider i møte etter at en SAS-kontrakt er blitt betydelig redusert. Foto: Paul Kleiven / NTB
Widerøe går tunge tider i møte etter at en SAS-kontrakt er blitt betydelig redusert. Foto: Paul Kleiven / NTB

Widerøe mister 80 prosent av kontrakten på leveranse av bakketjenester til SAS fra 1. februar 2024. Framtiden er usikker for bakkeselskapet med 1800 ansatte.

Dette gjelder Trondheim, Stavanger, Bodø, Haugesund, Kristiansund og Ålesund. Samtidig blir samarbeidet videreført på Kirkenes, Alta, Svalbard, Evenes, Molde og Lakselv.

Annonse
Annonse

– Dette er en krevende dag for oss. Vi mister kontrakten på viktige lufthavner med en partner vi har hatt et langvarig samarbeid med. Det er litt overraskende at SAS flytter en så stor andel av kontrakten, sier administrerende direktør Marius Myhre i Widerøe Ground Handling.

– Vi opplever å ha strukket oss svært langt for å kunne være konkurransedyktig, og derfor er vi både skuffet og lei oss. Jeg er spesielt lei meg på vegne av alle våre dedikerte medarbeidere som over mange år har levert tjenester til SAS, og som nå går noen usikre uker i møte, sier han.

Annonse
Annonse

Myhre varsler overfor E24 oppsigelser.

– Vår vurdering er at medarbeidere vil bli berørt av oppsigelser som følger av dette, men omfanget er ikke kjent, sier han.

Norwegian har varslet at de vil kjøpe opp Widerøe. Konkurransetilsynet har sagt midlertidig nei og vil se mer på om oppkjøpet svekker konkurransen.

Widerøe Ground Handling har cirka 1800 ansatte og er til stede på 42 lufthavner i Norge.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse