Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
27 september 2023 08:31
Del på Facebook
Konsernsjef Anders Opedal og Equinor går videre med utbyggingen av Rosebank-feltet på britisk sokkel.Foto: Javad Parsa / NTB
Konsernsjef Anders Opedal og Equinor går videre med utbyggingen av Rosebank-feltet på britisk sokkel.Foto: Javad Parsa / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det omstridte Rosebank-feltet på britisk sokkel er godkjent – og Equinor spytter inn milliarder. Aktivister raser og sier Norges omdømme blir svekket.

Equinor og Ithaca Energy vil gå videre med utbyggingen av Rosebank-feltet på britisk sokkel og investere over 41 milliarder kroner i fase 1.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Britiske myndigheter har gjennom The North Sea Transition Authority (NSTA) onsdag kunngjort at de gir tillatelse til utbygging av feltet.

Uplift, som står bak StopRosebank-kampanjen, varsler rettssak og krever at godkjenningen blir omgjort.

– Equinor bør lytte til kritikken slik de gjorde rundt Wisting og Bay du Nord i Canada. Rosebank er en katastrofe for klimaet, en hån mot britiske skattebetalere som skal subsidiere dette, og det norske folk som igjen ser sitt statseide oljeselskap fortsette risikabel utenlandssatsing, sier Tessa Khan, leder for Uplift.

Det er anslått at feltet er Storbritannias største oljefelt som ikke er utvunnet, og i sommer ble det holdt store demonstrasjoner mot utbyggingsplanene i Storbritannia.

Ber regjeringen gripe inn

I den britiske debatten er skatteletter til Equinor og deres partnere anslått til å bli på nesten 50 milliarder kroner.

– Det er all grunn til å tro at Equinor sine aktiviteter vil sverte Norges omdømme internasjonalt, når selskapet setter profitt over hensynet til klima og miljø, sier Karoline Andaur, generalsekretær i WWF Verdens naturfond.

Hun påpeker at staten er Equinors største eier.

– Vi venter nå at staten bruker sin eiermakt til å ta grep og endre styresammensetningen som en konsekvens av denne beslutningen, sier Andaur.

NTB har bedt regjeringen om en kommentar til dette.

– At Equinor starter opp Storbritannias største uutviklede oljefelt midt i en klimakrise beviser at løftene om grønn omstilling er ren løgn, sier Frode Pleym, leder i Greenpeace.

Annonse
Annonse

– Store protester

Naturvernforbundet kaller det et svik mot framtidige generasjoner. Leder Truls Gulowsen peker på at det er satt et mål om at 1,5-gradersmålet skal nås.

– Da er det ikke lenger rom for å bygge ut nye oljefelt, og særlig ikke store, forurensende oljefelt som Rosebank. Equinor må vente seg fortsatt store protester mot dette vanvittige prosjektet, sier Gulowsen.

I desember ble det samlet inn 130.000 underskrifter i en kampanje mot feltet som ble overlevert til statsminister Rishi Sunak. Det har også vært flere store demonstrasjoner og aksjoner mot utbyggingen.

Nestleder Ingrid Liland i MDG kaller det en trist dag.

– I Vestre og regjeringens eierskapsmelding har de styrket forventningene til klima betraktelig. Det virker likevel å være en bløff når statseide Equinor gir blaffen i klimamål og investerer i klimafiendtlige prosjekter verden over, sier hun.

SVs Lars Haltbrekken ber regjeringen sørge for at Equinor investerer i mer fornybar energi.

– Det er alvorlig at vi har et statlig oljeselskap som jobber imot statens egne klimamål, sier han.

– Betydelige ringvirkninger

Konserndirektør Geir Tungesvik for prosjekter, boring og anskaffelser i Equinor sier at utbygging av Rosebank-feltet vil bidra til å styrke selskapets posisjon som en bred energipartner til Storbritannia og øker energiforsyningen i Europa.

– Rosebank gir mulighet til å bygge ut et felt på britisk sokkel som vil gi betydelige ringvirkninger i Skottland og Storbritannia, sier Tungesvik i en pressemelding.

Equinor eier 80 prosent av utbyggingen etter å ha økt eierskapet sitt i vår.

Rosebank-feltet ligger om lag 130 kilometer nordvest for Shetlandsøyene på ca. 1100 meters dyp. Utvinnbare ressurser er anslått til over 300 millioner fat olje for fase 1 og 2, der estimatet for fase 1 utgjør 245 millioner fat olje.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøHan nevner Tautratunellen og minner på at det kan ta tid. Derfor bør Reknes reserveres. Det ha Molde skusla bort. 
Terje Sundsbø 13 timer siden Demokratiets veivalg
Terje Sundsbø 13 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrJeg leste oppslaget fra 2009, før Fergefri E39 ble lansert. Reknes er for lengst ute av bildet. Den som ikke ...
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøFrå folk på utgåande kontrakt.Bru over Julsundet hastar ikkje, men veg mellom Julbøen og Fuglset hastar.  Kaffeslabberas i formannskapssalen.https://midsundingen.no/nyhende/vi-gir-oss-ikkje-for-moreaksen-er-bygd/?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR05-c6vIQLvzJlQXnbLG648T_Ym15RpaisIh90MTlkunDSZBjsEXM3HTKY_aem_XCC4VdLAnflK00jIx7a3lg
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøI oppslaget frå 2009 står det å lese:""Seksjonssjef for trafikksikkerhet og vegforvaltning i Statens vegvesen i Nordmøre og Romsdal, Kjetill ...
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøJa, og SVV ville reservere Reknes til formålet.Leste du oppslaget i nrk?
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse