Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
07 oktober 2023 09:35
Del på Facebook
Partileder Owe Ingemann Waltherzøe og INP fikk 248 mandater i 116 av landets kommunestyrer. Nå er de klare for å sitte i regjering. Foto: Emilie Holtet / NTB
Partileder Owe Ingemann Waltherzøe og INP fikk 248 mandater i 116 av landets kommunestyrer. Nå er de klare for å sitte i regjering. Foto: Emilie Holtet / NTB

Industri- og næringspartiet er over 4 prosent for tredje gang på meningsmålinger denne uken. Nå åpner partilederen for å sitte i regjering i 2025.

På oktobermålingen i Klassekampen og Nationen bryter Industri- og næringspartiet (INP) for første gang sperregrensen på 4 prosent på Norfaktas målinger for de to avisene. Nå er partiet klart større enn MDG og jevnstore med KrF, som også gjør en god måling.

Annonse
Annonse

Partileder Owe Ingemann Waltherzøe i INP sier til Klassekampen at han ikke har planer om å låse seg fast til en blokk i politikken. Det er lite strategisk, mener han.

Ja til olje – nei til vind

– Vi vil jobbe for sakene våre, ikke ideologi. Om vi slutter oss til den ene eller den andre siden, er det basert på hvilke saker vi får gjennomslag for, sier han og peker på et knippe saker som i så fall blir sentrale:

– Å åpne 26. konsesjonsrunde for olje- og gassindustrien, å ta ned vindkraftsatsingen både på land og hav og å få sagt opp EØS-avtalen, sier han.

Om det hadde vært valg i dag, hadde INP kommet inn på Stortinget med seks mandater. På en Opinion-måling 5. oktober fikk INP 4,8 prosent. To dager tidligere, på en TV 2-måling, var resultatet 4,3 prosent.

I lokalvalget i år fikk partiet inn totalt 248 mandater i 116 av landets kommunestyrer.

Ved siden av INPs oppgang er fremgangen til SV den eneste endringen i oppslutning som er større enn feilmarginen på målingen. Partiet øker fra 8,5 prosent i september til 10,5 prosent nå i oktober.

Annonse
Annonse

Høyre straffes ikke

Samtidig ser det ikke ut til at Høyre straffes nevneverdig for habilitets- og aksjebråket rundt Høyre-leder Erna Solberg. Partiet faller bare 1,3 prosentpoeng til 26,5 prosent.

– Vi ser at når folk går inn for å stemme, er de opptatt av politiske saker, og det er partiet de stemmer på, ikke personen som representerer det. Når det gjelder det som skjer rundt Erna Solberg nå, kan det være at velgerne forventer at partiet ordner opp, at systemet ordner opp, sier Signe Bock Segaard, valgforsker ved Institutt for samfunnsforskning til Nationen.

Hun opplyser at Høyre har høy lojalitet og sier at 76 prosent av dem som stemte Høyre ved stortingsvalget i 2021, ville gjort det i dag.

Knapt borgerlig flertall

Mandatfordelingen gir et knapt flertall til de fire borgerlige partiene med 86 av Stortingets 169 mandater.

Resultatene for alle partiene med endring fra september i parentes:

Høyre 26,5 (-1,3), Ap 21 (+1,2), Frp 12,8 (-0,3), SV 10,5 (+2), Sp 5,5 (-1,4), Venstre 5,6 (-0,6), Rødt 5 (+0,9), MDG 3 (-1), KrF 4,1 (+0,7) og INP 4,1 (+1,9).

Målingen er gjennomført 3. og 4. oktober 2023 av Norfakta på oppdrag for Nationen og Klassekampen. 1004 personer er spurt. Feilmarginen er inntil 3,1 prosentpoeng.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse