Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
19 oktober 2023 12:03
Del på Facebook
Strømprisene kommer til å være høye fram mot 2030, tror NVE. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Strømprisene kommer til å være høye fram mot 2030, tror NVE. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

Strømprisene kommer til å være høyere i 2030 enn vi var vant til før 2021, tror Norges vassdrags- og energidirektorat.

Fra 2030 til 2040 får vi inn mer fornybar kraftproduksjon både i Norge og landene rundt, og NVE venter at strømprisen da kommer til å falle.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Men fram mot 2030 blir strømprisen høy.

– Vi venter at kraftprisen i 2030 vil være høyere enn det vi var vant med før 2021. Det er basert på en forventning om høye gass- og CO2-priser og en svakere norsk kraftbalanse, sier vassdrags- og energidirektør Kjetil Lund.

Perioder med svært høye priser

Lund sier at de høye strømprisene i landene rundt oss, kommer til å presse strømprisen oppover de neste årene.

– Vi vil nok både få perioder med svært høye priser og perioder med priskollaps, sier Lund.

Målt i 2022-kroner tror NVE at strømprisen i snitt blir på rundt 80 øre/kWh i 2030. Fram mot 2040 ventes prisen å falle til rundt 50 øre.

Annonse
Annonse

Det er lavere enn fjorårets sjokkpriser, men mer enn dobbelt så høyt som det som var vanlig i perioden fram til 2021, skriver E24.

NVE legger til grunn at det bygges ut store mengder solkraft, vindkraft og havvind i Europa fram mot 2040.

Økt produksjon vil gi lavere priser

Hvor mye som bygges ut i Norge, er uklart.

– Hvor mye kraft vi velger å bygge ut i Norge, vil bety mye for strømprisen. Økt kraftproduksjon og mer energieffektivisering vil bidra til lavere strømpriser, sier Lund.

Frp frykter vedvarende høye strømpriser i lang tid fremover og krever blant annet en styrking av strømstøtteordningen.

– Noe av det viktigste vi kan gjøre for å redusere strømprisene på kort sikt, er å regulere krafteksporten til Europa. Det er umusikalsk at store mengder kraft sendes ut av landet, samtidig som folk pakker seg inn i pledd for å spare på strømmen, sier stortingsrepresentant Marius A. Nilsen.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse