Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
27 oktober 2023 14:26
Del på Facebook
Et eget klimautvalg anbefaler regjeringen å sette oljeleting på pause frem til det er lagt en sluttplan for petroleumsvirksomheten. Her er statsminister Jonas Gahr Støre (t.h.) og Equinor-sjef Anders Opedal (t.v.) under et besøk til Troll A-plattformen utenfor Bergen tidligere i år. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Et eget klimautvalg anbefaler regjeringen å sette oljeleting på pause frem til det er lagt en sluttplan for petroleumsvirksomheten. Her er statsminister Jonas Gahr Støre (t.h.) og Equinor-sjef Anders Opedal (t.v.) under et besøk til Troll A-plattformen utenfor Bergen tidligere i år. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

Regjeringens klimautvalg mener det ikke bør gis flere tillatelser til leting og utvinning av olje før det er lagt en sluttstrategi for petroleumsvirksomheten.

Denne strategien bør legges fram for Stortinget så raskt som mulig, konkluderer ekspertutvalget.

Annonse
Annonse

Utvalget har fått i oppdrag å vise hvordan Norge kan nå målet om å redusere klimagassutslippene med 90–95 prosent innen 2050 sammenlignet med 1990. Det ledes av siviløkonom Martin Skancke.

Fredag overleverer han rapporten til nyslått klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen (Ap) i oljebyen Stavanger.

– I et lavutslippssamfunn er så å si alle utslipp fjernet for godt. Politikken må ha dette som utgangspunkt. Spørsmålet er ikke hvilke utslipp som skal reduseres, men hvilke små utslipp som gjenstår i 2050. Alt annet må bort, sier Skancke i en pressemelding.

Permanent letestopp

Flere av utvalgets forslag retter seg direkte mot oljenæringen.

Foruten å etterlyse en sluttplan for norsk petroleumsvirksomhet, anbefaler ekspertutvalget permanent stopp i letevirksomhet som ikke er direkte tilknyttet eksisterende infrastruktur.

Regjeringen har allerede utsatt 26. konsesjonsrunde, som gjelder nettopp såkalt umodne områder der det ikke pågår oljeleting fra før – men kun ut 2025. Det skjedde etter budsjettforhandlingene med SV i fjor høst.

Tildelingene i forhåndsdefinerte områder (TFO), altså de modne delene av sokkelen, fortsetter imidlertid som før.

Annonse
Annonse

Utvalget mener det ikke bør tas beslutninger om bygging av ny infrastruktur som binder Norge til utslipp fram mot og forbi 2050, og anbefaler dessuten å redusere aktiviteten i petroleumsvirksomheten utover forventet aktivitetsnivå fram mot 2050.

Strengere krav til jordbruket

Også landbruket blir lagt under lupen i rapporten fra klimautvalget.

Utvalget oppfordrer regjeringen til å skjerpe ambisjonene for omstilling i jordbrukssektoren og mener det bør settes egne klimamål for utslipp, opptak og lagre av karbon i sektoren for skog- og arealbruk.

Jordbruket står i dag for 9,4 prosent av klimagassutslippene, ifølge Miljødirektoratet. De viktigste utslippskildene i Norge er olje- og gassutvinning, industri, veitrafikk og annen transport.

Klimautvalget anbefaler også at det innføres sterkere virkemidler for energieffektivisering og at produksjonen av fornybar energi økes. Lave energipriser bør ikke settes som hovedmål for energipolitikken, heter det i rapporten.

Videre vil utvalget presisere det norske klimamålet for 2050 og slå fast at minst 90 prosent av utslippene fra norsk territorium skal kuttes.

Norge bør fortsette klimasamarbeidet med EU og delta i EUs klimaregelverk fram mot 2050, konkluderer utvalget, som maner til å få opp tempoet i gjennomføringen av EUs regelverk for omstilling.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Fakta om klimautvalgets anbefalinger

 

Dette er noen av klimautvalgets anbefalinger til regjeringen:

• Det bør utarbeides en strategi for sluttfasen av norsk petroleumsvirksomhet, og denne bør legges fram for Stortinget så raskt som mulig. Utvalget tilrår at det ikke gis ytterligere tillatelser til leting, utvinning (PUD), eller anlegg og drift (PAD) inntil en slik strategi er ferdigstilt.

• Aktiviteten i petroleumsvirksomheten bør reduseres utover forventet aktivitetsnivå fram mot 2050, for å unngå at sektoren legger beslag på knappe ressurser som kraft og kompetanse, og dermed vanskeliggjør omstillingen til et lavutslippssamfunn.

• Utvalget anbefaler permanent stopp i letevirksomhet uten direkte tilknytning til eksisterende infrastruktur, og at det ikke besluttes bygging av ny infrastruktur som binder oss til utslipp fram mot og forbi 2050.

• Kraft fra land som utslippsreduserende tiltak bør som hovedregel unngås.

• Norges klimamål for 2050 bør presiseres til å innebære reduksjon i utslippene fra norsk territorium med 90–95 prosent sammenlignet med 1990, uten at utslipp og opptak fra sektoren for skog og annen arealbruk er regnet inn.

• Det bør utvikles politikk for omstilling i jordbrukssektoren utover dagens ambisjoner.

• Norge bør fortsette klimasamarbeidet med EU, og deltar i EUs klimaregelverk fram mot 2050.

• EUs regelverk for omstilling bør gjennomføres i et høyere tempo.

• Lave energipriser bør ikke settes som hovedmål for energipolitikken. Energiprisene må reflektere samfunnets kostnader ved å skaffe ny kraft til veie.

• Juridiske virkemidler som krav, påbud og forbud bør i større grad tas i bruk, og det bør løpende vurderes om det er hensiktsmessig å varsle fremtidig forbud av utslipp fra ulike kilder.

• Det bør legges fram helhetlige klima- og energiplaner for Stortinget hvert annet år, og søkes brede og ambisiøse klimaforlik.

 

Fakta om klimautvalget 2050

 

• Satt ned av Solberg-regjeringen i 2021.

• Ledes av siviløkonom Martin Skancke.

• Består av 13 eksperter. Blant dem er tidligere SV-leder Kristin Halvorsen, som nå leder klimaforskningssenteret Cicero, og astrofysiker Eirik Newth.

• Skal vise hvordan Norge kan nå klimamålet om å kutte utslippene med 90–95 prosent innen 2050, sammenlignet med 1990.

• Utvalget skal også vurdere hvordan omstillingen kan skje på en kostnadseffektiv måte, med effektivt ressursbruk og konkurransedyktig næringsliv.

• Rapporten blir overrakt klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen (Ap) under økonomifestivalen Kåkånomics i Stavanger.

 

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse