Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
08 november 2023 09:58
Del på Facebook
Facebook-eier Meta er blant IT-gigantene som går sammen om et program for å bekjempe utnytting og overgrep mot barn på tvers av ulike plattformer og tjenester. Foto: Michael Dwyer / AP / NTB
Facebook-eier Meta er blant IT-gigantene som går sammen om et program for å bekjempe utnytting og overgrep mot barn på tvers av ulike plattformer og tjenester. Foto: Michael Dwyer / AP / NTB

Store IT-selskaper som Google og Facebook-eier Meta går sammen om et program som skal bekjemp utnytting og seksuelle overgrep mot barn på nettet.

Barn som utsettes for overgrep er et viktig tema for myndigheten som regulerer nettet, og selskapene er ivrige etter å vise at de tar grep for å beskytte barn og ungdommer

Annonse
Annonse

I det nye, felles programmet, som har fått navnet Lantern, skal de store teknologiselskapene dele signaler de fanger opp om aktivitet som bryter reglene mot utnytting av barn, slik at nettplattformene kan handle raskere for å oppdage, fjerne og melde fra om problematisk innhold.

Slike signaler kan være epostadresser, emneknagger eller nøkkelord som enten brukes i såkalt grooming av unge eller som kan knyttes til kjøp og salg av overgrepsmateriale.

Annonse
Annonse

– Fram til nå, har det ikke vært noen konsekvent prosedyre for samarbeid mellom selskapene mot ondsinnede aktører som unngår å bli oppdaget på tvers av tjenestene, sier Sean Litton. Han leder Tech Coalition, som samler teknologiselskaper om dette temaet.

– Lantern fyller det hullet og kaster lys over forsøk på overgrep og utnyttelse av barn på plattformene. Dette bidrar til å gjøre nettet trygger for barn, sier han om initiativet. Litton sier en utprøving av ordningen førte til at Meta fjernet over 10.000 profiler, sider og Instagram-kontoer etter at de fikk data fra newzealandske Mega.

Mega, som er fokusert på personvern, er en av partnerne i Lantern. Også Snap og Discord er blant dem som er med på den nye løsningen.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse