Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
12 november 2023 09:51
Del på Facebook
Norsk havvind i Sør-Norge kan bli lite lønnsom, mener NTNU-forskere. Illustrasjonsfoto: Ole Berg-Rusten / NTB
Norsk havvind i Sør-Norge kan bli lite lønnsom, mener NTNU-forskere. Illustrasjonsfoto: Ole Berg-Rusten / NTB

Salgsprisene på norsk havvind fra Sør-Norge kan bli svært lave, mener NTNU-forskere. Og utenlandskabler kan gjøre prisene enda lavere.

– Nordeuropeisk havvind produserer i stor grad samtidig som havvind i Sør-Norge. Det vil føre salgsprisene på den norske havvindsatsingen ned mot null, sier NTNU-forsker Jonas Kristiansen Nøland til Dagens Næringsliv.

Sammen med kollega Martin Hjelmeland har han sett på 15 utredede områder for den norske havvindsatsingen, hvorvidt kraftproduksjonen sammenfaller med andre deler av Nordsjøen og hvordan det påvirker verdien på norsk havvind.

De to tror de første prosjektene i den norske havvindsatsingen, i de to områdene Sørlige Nordsjø II og Utsira Nord, kan bli en katastrofe.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

– Disse havvindparkene ligger tett opp til nordeuropeisk havvind og risikerer å få strømpriskollaps når det blåser i Nordsjøen. Jo mer som bygges, jo mer vil prisen presses ned. Denne dynamikken er ikke heldig for økonomien i prosjektene og kan føre til at subsidiebehovet ikke blir mindre over tid, sier Hjelmeland.

Samtidig mener de at det er fornuftig å bygge havvind i sør uten utenlandskabler, fordi det europeiske markedet uansett vil være mettet med kraft når det blåser i sør. Lenger nord er det imidlertid fornuftig å bygge utenlandskabler, fordi det der er mindre samvariasjon med vindforholdene i Nordsjøen. I nord er det imidlertid dyrere å bygge ut havvind og få kraften fram til markedet.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse