Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
24 november 2023 18:45
Del på Facebook
Nestleder Hans Andreas Limi hadde kraftige skattekutt å by på da han la fram Frps alternative statsbudsjett fredag.Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Nestleder Hans Andreas Limi hadde kraftige skattekutt å by på da han la fram Frps alternative statsbudsjett fredag.Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

Fremskrittspartiet vil redusere skatter med 16 milliarder kroner og avgifter med 20 milliarder kroner neste år.

Kraftige skatte- og avgiftskutt var hovedtema da partiet la fram sitt alternative budsjett fredag.

– Frp vil gi vanlige folk bedre økonomi i en vanskelig tid. Gjennom kutt i skatter- og avgifter og ved økt strømstøtte ville alle beholdt mer av sine egne penger, sier nestleder og finanspolitisk talsmann Hans Andreas Limi.

Skatteletten fordeler seg på knapt 8,5 milliarder kroner for personer og 7,6 milliarder kroner for næringslivet. Partiet vil øke personfradraget fordi det gir mest uttelling for folk med lave og middels inntekt, ifølge Limi.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Andre sentrale grep er å øke strømstøtten, halvere matmoms og innføre lavere bensinavgift.

For å finansiere løftene, vil partiet kutte 30 milliarder kroner på områdene bistand, innvandring, kultur, byråkrati og «statlige klimaprosjekter med diskutabel effekt».

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse