Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
26 november 2023 12:09
Del på Facebook
Kommunal- og distriktsminister Erling Sande blar opp mer for å betale for oppsplitting av kommuner og fylkeskommuner. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Kommunal- og distriktsminister Erling Sande blar opp mer for å betale for oppsplitting av kommuner og fylkeskommuner. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

Regjeringen setter av 177 millioner kroner ekstra til kommuner og fylkeskommuner som skal splittes opp. Dermed har totalsummen nesten nådd 800 millioner kroner.

– Det har vært viktig for regjeringen at de fylkene og kommunene som ble overkjørt av Solberg-regjeringen skulle få mulighet til å gjenoppstå som selvstendige fylker og kommuner uten å bli straffet for det økonomisk, sier kommunal- og distriktsminister Erling Sande (Sp).

Annonse
Annonse

Fredag oppdaterte regjeringen statsbudsjettet for 2023 i den såkalte nysalderingen.

Der kommer det fram at totalsummen for oppsplitting av Ålesund kommune og fylkeskommunene Vestfold og Telemark, Troms og Finnmark og Viken nå er oppe i 795 millioner kroner.

Denne summen inkluderer en ekstrabevilgning i nysalderingen på 177 millioner kroner.

Sande: – Leverer på løftet

Pengene til oppsplitting deles ut gjennom en søknadsbasert ordning, som regjeringen understreker at har en «nøktern tilnærming».

Så langt fordeler bevilgningene seg slik:

* Viken: 377 millioner kroner

* Troms og Finnmark: 68,2 millioner kroner

* Vestfold og Telemark: 150 millioner kroner

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

* Ålesund har fått utbetalt 200 millioner kroner allerede

– Vi har hele tiden vært tydelige på at staten vil dekke nødvendige, direkte engangskostnader til deling. Det gjør vi nå, og regjeringen leverer dermed på løftet om å dekke kostnadene for delingen av de tvangssammenslåtte kommunene og fylkeskommunene, sier Sande.

Sparsommelighet

Da regjeringen opprettet den søknadsbaserte ordningen, understreket de et ønske om sparsommelighet:

– Departementet har kommunisert at søknadene skal basere seg på en svært nøktern tilnærming til hva som er absolutt nødvendig for å gjennomføre delingsprosessen. Utgifter som kan unngås, blir ikke kompensert. Endelig kostnadsdekning besluttes av departementet, skrev regjeringen i statsbudsjettet for 2023.

Det ble i første omgang kun satt av 200 millioner kroner til formålet i 2023, men det ble understreket at summen ville bli oppdatert i senere budsjetter i tråd med søknadene.

Bevilgningen ble først økt i revidert nasjonalbudsjett i vår, og nå også i nysalderingen. Totalsummene nevnt overfor inkluderer utgifter både i 2023 og 2024.

Venstre: – Offentlig sløsing

Høyres kommunalpolitiske talsperson Mudassar Kapur mener at penger som nå skal brukes på å lage flere fylker og mer byråkrati, heller kunne vært brukt på bedre tjenester for innbyggerne.

– Ingen av de som i dag opplever økte renter og prisstigning, får det bedre av at hundrevis av millioner sløses bort på Vedums prestisjeprosjekt om å reversere Norge. Og nå venter mulig oppløsning av Kristiansand til 400 millioner. Dette er en enorm sløsing av skattebetalerens penger, sier han.

– Denne regjeringen har ingen respekt for folks skattepenger og offentlig pengebruk i en dyrtid, sier stortingsrepresentant André N. Skjelstad (V) til NTB.

Han mener det er offentlig sløsing, og at pengene heller burde gått til forbedringer av fylkesveier, oppussing av skoler, bedre læremidler eller økt barnetrygden til de som trenger det mest.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøEg har aldri snakka om 2050. Det er eit virvar i di boble.Prosentrekning kan eg.Kor unison stemninga er når pengene ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrTidligere har du vist til SVV sin Planbeskrivelse E39 Ørskogfjellet-Vik, og henvist til tallet 1200 som reduksjonen i trafikken ...
Geir Ole Sætremyr 21 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøÅDT på Ørskogfjellet i vurderingsåret 2021 er ca. 4200 iflg. SVV. Av dette er ein andel på 1200 forventa å ...
Terje Sundsbø 22 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrJeg registrerer at Naturvernforbundet fortsatt mener at siden trafikken på dagens E39 gjennom Skorgedalen blir redusert med 1200 ÅDT i ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøEg er fullstendig klar over dagens tall, også for FV661. For å sikre grunnlag for arbeidet har eg løpande konsultering hos ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrJeg har ikke gjort noe regnestykke. Jeg har kun sitert SVV sine utsagn fra side 78/79: https://www.vegvesen.no/contentassets/bd2893c57ec24684b00e5c346f507166/planbeskrivelse_vedtatt.pdfSVV sier: «Etter at ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse