Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Redaksjonen
Artikkel
27 november 2023 12:30
Del på Facebook
F.v. Gro Santi Johnsen (1. vara til fylkestinget for MDG), Jonas Maas Nilsen (fylkestingsrepresentant og gruppeleder for MDG) og Bente Iversen Foseide (2. vara til fylkestinget for MDG). Foto: Miljøpartiet De Grønne
F.v. Gro Santi Johnsen (1. vara til fylkestinget for MDG), Jonas Maas Nilsen (fylkestingsrepresentant og gruppeleder for MDG) og Bente Iversen Foseide (2. vara til fylkestinget for MDG). Foto: Miljøpartiet De Grønne

Nå skal budsjettet for Møre og Romsdal for 2024 vedtas, skriver Miljøpartiet De Grønne i en pressemelding.

Miljøpartiet De Grønne mener Høyre, FrP, Venstre og KrF sitt forslag er uansvarlig. Derfor legger de nå fram et eget forslag.

Annonse
Annonse

– Dette er et forslag som viser en grønn retning for Møre og Romsdal. Samtidig er det økonomisk ansvarlig, sier gruppeleder for MDG på fylkestinget, Jonas Maas Nilsen.

Reverserer kutt

Posisjonen har foreslått å kutte 136 millioner i fylkeskommunen. Fylkeskommunedirektøren mener at dette kan føre til at opptil 169 stillinger i fylkeskommunen må kuttes. MDG reverserer dette kuttet i sitt forslag.

→ Posisjonen har foreslått et urealistisk og uansvarlig kutt. Fylkeskommunen må spare, men et kutt i den størrelsesorden som posisjonen har foreslått, vil gå ut over tjenestetilbudet til folk i fylket. Det er uakseptabelt for MDG, og derfor reverserer vi dette kuttet, sier Nilsen.

Prioriterer skolene

I sitt forslag til budsjett, legger MDG på 39 millioner til de videregående skolene sammenlignet med posisjonen sitt forslag.

Annonse
Annonse

- Posisjonen vil kutte i de videregående skolene. MDG mener dette er uholdbart. Allerede merker lærere og elever at de presses av innsparingstiltak. Ytterligere kutt vil øke dette presset. Derfor reverserer vi dette kuttet og skjermer skolene for kutt. I tillegg legger vi på 10 millioner for å styrke skolene og øke lærertettheten, sier Nilsen

Grønn samferdsel

I tillegg peker Nilsen på behovet for satsing på kollektivtrafikken.

- Kollektivtrafikken er et kinderegg. Ved å satse på kollektivtrafikken kan vi kutte utslipp, gjøre hverdagen enklere for folk og med billigere billetter, kan vi hjelpe folk i ei økonomisk stram tid. I MDG sitt forslag kutter vi i nye og unødvendige fjordkryssinger, som Todalsfjordprosjektet. Pengene bruker vi heller på å gjøre kollektivtilbudet bedre og billigere for folk.

En rekke nye forslag

- I Møre og Romsdal har vi alle forutsetninger for å bli et grønt fyrtårn og vise at det er mulig å skape et virkelig bærekraftig fylke, samtidig som folk kan leve gode liv. Det krever bare at vi tør tenke nytt. Vi må bruke pengene til det beste for både mennesker og miljø.

Det sier Nilsen. Han lister opp en rekke tiltak som MDG foreslår i forbindelse med budsjettbehandlingen:

  • Gratis kollektivtransport for unge under 20 år.
  • Utredning av månedsbillett til 499 kr for kollektivtransport i hele fylket.
  • Tilskuddsordning for reparatører i Møre og Romsdal.
  • Kutt i godtgjørelse og frikjøp for politikere.
  • Satsing på innkjøp av utstyr og læremateriell i skolene.
  • Satsing på å utbedre og oppgradere ventearealer og holdeplasser for kollektivtransport.
Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse