Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
21 desember 2023 08:00
Del på Facebook
Skatteetaten mener at private husholdninger med solcellepaneler på taket må skattes som næringsdrivende hvis de får overskuddsstrøm som selges tilbake til kraftnettet. Det vekker reaksjoner både hos NHO, politikere og solcellebransjen. Foto: Frank May / NTB
Skatteetaten mener at private husholdninger med solcellepaneler på taket må skattes som næringsdrivende hvis de får overskuddsstrøm som selges tilbake til kraftnettet. Det vekker reaksjoner både hos NHO, politikere og solcellebransjen. Foto: Frank May / NTB

Skatteetaten vil skattlegge alle med solceller på taket som næringsdrivende. Planene møter kraftig motstand.

Både NHO, solcellebransjen og SV advarer nå om at skattetrøbbel kan gi bom stopp for solceller på private hjem, skriver Klassekampen.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Det aller meste av strømmen fra private solceller går til eget forbruk, men i perioder, spesielt om sommeren, vil anleggene av og til produsere mer strøm enn en enkelt forbruker trenger selv.

Overskuddsstrømmen selges da tilbake til kraftnettet, skriver avisen, og det er dette salget Skatteetaten i en ny vurdering mener må skattlegges som kapitalinntekt etter en sats på 22 prosent.

NHO mener dette betyr at mange vil velge å avstå fra å montere solceller.

Annonse
Annonse

– For mange vil skattleggingen bety at å legge solceller på taket blir et økonomisk tapsprosjekt, sier Andreas Strømsheim-Aamodt, fagsjef for næringspolitikk i Nelfo, som organiserer elbedrifter i NHO.

Nelfo har nemlig regnet ut at skattekravet vil overstige den støtten Enova gir huseiere som bygger solcellepanel på taket.

Lars Haltbrekken i SV frykter at dette vil bety en full brems i solcellebyggingen på norske hustak. Han mener vanlige folk med solceller på taket ikke kan behandles som næringsdrivende.

Daglig leder Andreas Torsheim hos solcelleleverandøren Otovo mener det i de aller fleste tilfeller vil være snakk om noen få hundrelapper, maksimalt noen tusenlapper, å hente for skattemyndighetene årlig.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse