Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
03 februar 2024 10:34
Del på Facebook
Cruiseskip i Ålesund. Bildet er tatt i 2016. Foto: Halvard Alvik / NTB
Cruiseskip i Ålesund. Bildet er tatt i 2016. Foto: Halvard Alvik / NTB

Ålesund kommune vurderer å innføre en slags indirekte turistskatt ved å kreve penger fra havnevesenet for hver enkelt cruiseturist.

Med 700.000 cruiseturister i året gir det muligheter for å hente inn 7 millioner kroner hvert år, skriver Sunnmørsposten.

Ordningen som skisseres, går ut på at kommunen krever inn et driftstilskudd fra havnevesenet på ti kroner per cruisepassasjer. Forslaget er del av en lang liste over kutt- og innsparingstiltak som kommunedirektøren har kommet med.

– Vi må ha en god by å invitere turistene til, og det krever at vi bruker penger på byromsutvikling. Det er fornuftig å se på en deling av disse utgiftene, sier kommunedirektør Anne Mette Liavaag.

Annonse
Annonse

Ordningen vil i prinsippet være en form for turistskatt, som rammer cruiseturistene. Flere kommuner har etterspurt muligheten for å innføre dette, og regjeringen skulle egentlig ha et forslag om dette klar i årets statsbudsjett.

Denne uken kom regjeringen i stedet med en mulig løsning til pilotprosjekter i enkelte kommuner. Der åpnes det også for cruisepassasjeravgift.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse