Statsråden tar feil og må komme til fornuft i spørsmålet om man skal ha lov til å male pridefarger i fotgjengerfelt, mener Oslo-politiker Jon Reidar Øyan (Ap).
– Jeg synes statsråden tar feil og tror han belager seg på sviktende og manglende faktagrunnlag når han konkluderer så tydelig som han gjør. Her spriker det i alle retninger, sier Jon Reidar Øyan til Avisa Oslo.
Han er bystyremedlem i Oslo og leder for homonettverket i Arbeiderpartiet. Øyan har også vært leder for Landsforeningen for lesbiske, homofile, bifile og transpersoner (LLH). Organisasjonen heter nå Fri.
– Jeg ber min egen regjering og statsråden om å ta en ekstra runde på dette. Det er lov å bruke litt sunn fornuft, sier han.
AO var først ut med å skrive om at Statens vegvesen vil ha slutt på regnbuefarger i gangfelt av hensyn til trafikksikkerheten.
Satte ned foten
Bakgrunnen for kritikken er at samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) i et skriftlig svar til Stortinget slår fast at det er ulovlig allerede i dag å fargelegge feltene mellom de hvite stripene i et fotgjengerfelt – enten det er pridefarger eller andre farger.
Nygård poengterer i svaret at kommunene aldri har hatt anledning til «selv å utforme og bruke alternative veioppmerkinger». Han ønsker derfor å presisere og klargjøre «det vi for øvrig anser som gjeldende rett etter skiltforskriften, at veioppmerking skal etableres på ensfarget dekke».
– Samferdselsdepartementets utgangspunkt har derfor vært at slike «regnbuegangfelt» ikke er i tråd med forskriftens krav, selv om det kun fargelegges mellom de hvite stripene, og dermed ulovlig, skriver han.
– Matt og oppgitt
Øyan reagerer på det han beskriver som manglende kommunikasjon mellom departementet og Statens vegvesen.
– Vegvesenet har sendt ut dette på høring fordi de mener det trengs en avklaring. Mens statsråden nå slår fast at det er forbudt. Hva er vitsen med høring da? Dette skaper bare full forvirring. Jeg blir matt og oppgitt, sier han.
Nygård mener at pridemarkeringene bidrar til økt utrygghet og risiko og at mangefarget oppmerking av gangfelt kan gi usikkerhet både for bilister, gående og syklende om dette faktisk er et gangfelt. Det kan skape farlige situasjoner og ulykker og ikke minst gi uavklarte juridiske ansvarsforhold ved uhell og ulykker, skriver han.
(©NTB)