Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Redaksjonen
Artikkel
27 februar 2024 13:57
Del på Facebook
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO

Aldri før har vi vært flere innbyggere i Møre og Romsdal. Ved inngangen til 2024 telte vi 270.624 personer, skriver Møre og Romsdal fylkeskommune.

Folketallet vokste med 2.259 personer eller 0,8 prosent i 2023 og passerte dermed 270.000 innbyggere for første gang.

Annonse
Annonse

Nasjonal trend

Veksten i folketallet var på 1,1 prosent, noe som gir en vekst i Norge på 61.219 personer i 2023. Dermed passerer vi 5,5 millioner innbyggere i landet, viser ferske tall for demografisk utvikling fra Statistisk sentral byrå (SSB).

Hovedårsaken til veksten i folketallet både nasjonalt og i Møre og Romsdal er flyktningstrømmen fra Ukraina.

Med unntak av Ålesund kommune, der Haram har blitt egen kommune igjen fra 1. januar 2024, var det fem kommuner i fylket som hadde nedgang i folketallet forrige år. Stranda kommune hadde størst prosentvis i nedgang med –1,7 prosent, mens Rauma hadde størst oppgang i folketallet med 3,6 prosent.

Veksten i Rauma kommune er påvirket av at det ble etablert et flyktningmottak mot slutten av 2023.

Lave fødselstall

I 2022 var det historisk lave fødselstall i fylket med bare 2.336 fødte. I 2023 kom 2.343 barn til verden, en marginal økning på sju barn.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Ser vi på fødselsoverskuddet, som viser forholdet mellom fødte og døde hvert år, var det i 2022 for første gang i moderne tid et underskudd i fylket med 115 personer. For 2023 var fødselsoverskuddet på fire personer. For landet under ett, økte fødselsoverskuddet fra 5.706 personer i 2022 til 8.177 personer i 2023. Tallet på fødte økte fra 51.480 i 2022 til 51.980 barn i 2023, en vekst på 500 barnefødsler.

Etter høye dødstall i 2022, var det en nedgang i døde i 2023, noe som var helt avgjørende for at det ble et fødselsoverskudd i Møre og Romsdal. I 2023 døde 2.339 personer, en nedgang på 122 dødsfall fra 2022. De nasjonale dødstallene viser den sammen trenden, med en nedgang fra 45.774 døde i 2022 til 43.803 i 2023.

Det var fødselsunderskudd i 17 av kommunene i fylket i 2023. Kristiansund hadde det største fødselsunderskuddet, med –41 personer, ifølge statistikken.

Skjermbilde fra Møre og Romsdal fylkeskommune.Skjermbilde fra Møre og Romsdal fylkeskommune.

I «dashboardet» som viser statistikk fra kommunene i fylket kan du se utviklingen i folketallet tilbake til 1986.

Du kan bruke filtrering for å se utviklingen fra ulike år og tiår og i ulike aldersgrupper. Du finner også tallet på fødte, døde og fødselsunderskuddet for 2023.

(Kilde: Møre og Romsdal fylkeskommune)

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse