Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
13 mars 2024 15:03
Del på Facebook
Det kan bli vanskeligere å bygge ut nye hyttefelt. Regjeringen vil heller at de feltene som allerede finnes, skal bli fortettet. Her fra et hyttefelt på Beitostølen. Foto: Terje Pedersen / NTB
Det kan bli vanskeligere å bygge ut nye hyttefelt. Regjeringen vil heller at de feltene som allerede finnes, skal bli fortettet. Her fra et hyttefelt på Beitostølen. Foto: Terje Pedersen / NTB

Regjeringen vil stramme inn hyttebyggingen i norske kommuner. Blant annet ønsker de å gjøre det vanskelig å bygge ut nye hyttefelt.

De nye retningslinjene gjelder all planlegging etter plan- og bygningsloven. For kommunene betyr det at de må ta mer hensyn til klima og energi, skriver NRK.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Blant annet mener regjeringen at bygging av hytter bør skje ved å fortette hytteområder fremfor å bygge ut nye.

Regjeringen foreslår også at om man skal bygge ut et allerede eksisterende område eller bygge helt nytt, bør det ikke bygges på myr eller i og over skogsgrensa.

– Vi kan ikke bygge ned naturen over tregrensen, der naturen er veldig sårbar. I pressområder med mange hytter, som eksempelvis Sjusjøen, mener vi at man skal fortette. Akkurat som vi mener at Oslo skal fortettes, sier stortingsrepresentant og boligpolitisk talsperson for Arbeiderpartiet, Siri Gåsemyr Stålesen, til E24.

Annonse
Annonse

Hovedmotivasjonen bak forslaget er å bevare norsk natur, opplyser regjeringen i en pressemelding.

– De statlige planretningslinjene for klima og energi er over 15 år gamle. Vi har fått mye kunnskap om både klimaendringer og tiltak for å kutte utslipp siden den gang. Derfor foreslår vi nå å oppdatere retningslinjene, sier kommunalminister Erling Sande (Sp) til NRK.

Forslaget blir nå sendt ut på høring med frist 12. juni.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse