Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
18 mars 2024 17:03
Del på Facebook
Olje og energiminister Terje Aasland (Ap) har sett fram til en god auksjon mellom selskapene. Foto: Terje Pedersen / NTB
Olje og energiminister Terje Aasland (Ap) har sett fram til en god auksjon mellom selskapene. Foto: Terje Pedersen / NTB

Auksjonen som avgjør hvem som får bygge ut den store havvindparken Sørlige Nordsjø II, fortsetter tirsdag.

Auksjonen – som startet mandag klokka 9 – er den første av sitt slag her i landet. Den ble satt på pause ved 18.15-tiden mandag kveld, og fortsetter igjen klokken 9 tirsdag morgen, opplyser Energidepartementet i en epost til NTB.

Annonse
Annonse

Fire aktører skal være på listen over mulige interessenter for å bygge ut havvindparken på området Sørlige Nordsjø II, som ligger helt på grensen mot dansk farvann.

Auksjonen er lagt opp slik at aktørene skal «underby» hverandre i å si hvor mye statsstøtte de vil trenge for å bygge bunnfaste vindmøller helt sør i Nordsjøen.

Mandag kveld er det ikke kjent hvor mange av aktørene som fortsatt er med.

Bekreftet at auksjon pågår

Energidepartementet bekreftet mandag formiddag at auksjonen var i gang.

– Det pågår nå en auksjon, og vi kommer til å sende ut en pressemelding når prosessen er avklart. Pressemeldingen vil inneholde navnet på aktøren som har vunnet og det vinnende budet, skriver departementet i en epost til NTB.

Bekreftelsen fra departementet innebærer at minst to aktører har lagt inn bud, skriver Europower. Auksjonen vil fortsette helt til en part legger inn det laveste budet som den andre parten ikke vil møte.

Tvil om lønnsomhet

Det har vært knyttet stor spenning til om det ville bli noe av havvind-auksjonen etter at både energiselskaper og forskere har stilt spørsmål ved lønnsomheten i prosjektet.

Bakteppet er en kraftig økning i kostnadene. Selv om området har gode vindforhold, er det langt fra land og svært dypt.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Regjeringen har svart med å heve subsidiene fra 15 til 23 milliarder kroner. Tidspunktet for justering av inflasjonen ble også endret, slik at taket på støtten i realiteten ender på 24 milliarder kroner.

Fire aktører

Opprinnelig varslet elleve aktører at de var interessert i å delta i utbyggingen. Mandag morgen sto fire aktører igjen:

* Aker Offshore Wind, BP og Statkraft

* Equinor og RWE

* Shell, Lyse og Eviny

* Ventyr (Parkwind og Ingka)

Konsortiet Norseman Wind (Energie Baden-Württemberg) var også med lenge i prosessen, men kunngjorde nylig at de droppet ut. Risikoen ble ansett som for stor, og de klarte ikke å regne seg fram til lønnsomhet i prosjektet, har Energiwatch tidligere meldt.

Regjeringens mål er at havvindparken skal stå ferdig i 2030. Den skal bidra med 6,5–7,0 terawattimer (TWh) strøm i året.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse