Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
21 mars 2024 08:37
Del på Facebook
Mona Fagerås (SV) mener mange av forslagene regjeringen kommer med i Nasjonal transportplan er bra, men mener det fortsatt blir for mye penger til store veiprosjekter. Arkivfoto: Ole Berg-Rusten / NTB
Mona Fagerås (SV) mener mange av forslagene regjeringen kommer med i Nasjonal transportplan er bra, men mener det fortsatt blir for mye penger til store veiprosjekter. Arkivfoto: Ole Berg-Rusten / NTB

SV vil krympe flere motorveiprosjekter som regjeringen ønsker å gjennomføre når budsjettpartnerne skal forhandle om Nasjonal transportplan (NTP).

– Hensynet til klima og natur må gjennomsyre nye NTP, sier Mona Fagerås, som sitter i transportkomiteen for SV, til NTB.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Planen vil avgjøre hvilke store samferdselsprosjekter som skal gjennomføres i perioden 2025 til 2031. Selv om regjeringens forslag til plan ikke skal legges fram før fredag, er allerede en rekke godbiter delt ut i lokale medier rundt om i landet.

Fagerås sier SV er positive til mange av tiltakene som regjeringen alt har gått ut med. Regjeringen lover penger til flere store utbygginger og forbedringer av jernbanen. Men det er også satt av penger til flere motorveiprosjekter.

– Bredt og dyrt

Mer firefelts motorveier er ikke på SVs ønskeliste.

– Det er bedre å bygge langt og trygt enn bredt og dyrt, mener Fagerås.

Hun ramser opp argumentene mot disse store veiprosjektene: Økte klimagassutslipp, tap av matjord og sårbar natur og økt biltrafikk.

– Ikke minst er det svinedyrt, ikke bare for staten, men også for folk som må betale bompenger, påpeker hun.

Annonse
Annonse

Man kan bygge mye billigere ved å nedskalere noen av veiprosjektene, ifølge SV-politikeren.

Ringeriksbanen kan ryke

Hun peker på E18 ved Vinterbro som et eksempel. Og hun reagerte skarpt da nyheten kom denne uka om at regjeringen vil sette i gang med ny E16 mellom Sollihøgda og Hønefoss, men uten å ha noen plan for jernbanen som skal gå parallelt.

– Regjeringen har tydeligvis glemt at vi har en avtale og ønsker å splitte opp prosjektet, påpekte Fagerås til NTB.

I budsjettavtalen mellom SV og regjeringen som ble inngått høsten 2022, ble partene enige om at Ringeriksbanen og E16-prosjektet omkring Hønefoss skal videreføres som et fellesprosjekt. Togstrekningen er en del av Bergensbanen og SV håper utbyggingen vil få flere til å velge tog framfor fly mellom Oslo og Bergen.

– Vi vil ha mer kollektiv og bane. Vi må vri de store summene bort fra de store motorveiprosjektene og over til trygge hverdagsveier. Derfor er vi overrasket over at de likevel vil legge inn disse firefelts motorveiene, sier Fagerås.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) og fiskeri- og havminister Cecilie Myrseth (Ap) legger fram Nasjonal transportplan for perioden 2025–2033 fredag klokka 12. Det er en plan for transport både på vei, jernbane, sjø og luft i Norge.

Det er knyttet særlig spenning til hvilke prosjektene som skal settes i gang de første seks årene av planperioden.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse