Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
22 mars 2024 07:22
Del på Facebook
Røde Kors er en viktig bidragsyter når uhellet først er ute i fjellet. De er forberedt på nok en travel påske. Bildet fra organisasjonens lavvoleir under påsken 2023 på Golsfjellet. Foto: Erik Flaaris Johansen / NTB
Røde Kors er en viktig bidragsyter når uhellet først er ute i fjellet. De er forberedt på nok en travel påske. Bildet fra organisasjonens lavvoleir under påsken 2023 på Golsfjellet. Foto: Erik Flaaris Johansen / NTB

Hjelpemannskapene til Røde Kors gjør sine siste forberedelser til det de tror blir en hektisk påske.

Fredag åpnet organisasjonen sin påskeberedskap for 2024 med besøk av justisminister Emilie Enger Mehl (Sp).

Annonse
Annonse

I år har organisasjonen nesten 1200 frivillige på plass i de travleste fjellområdene fordelt på 150 vaktstasjoner. Samtidig er det flere tusen i beredskap, klare til å rykke ut ved behov.

– Vi venter stor aktivitet i påskefjellet og håper alle viser godt fjellvett, sier Røde Kors-president Siri Hatlen.

– Vær oppdatert

Oppfordringen er tydelig, Røde Kors ber fjellfarende folk oppdatere seg på både skred- og værvarslinger. De melder om krevende forhold i viktige fjellområder i starten av påsken.

Snøskredvarsler i NVE, Emma Julseth Barfod, minner om at man ikke trenger å reise langt før man skal være litt ekstra varsom.

Annonse
Annonse

– Det er viktig å være klar over at å kjøre utenfor preparerte løyper nær skianlegg må vurderes på lik linje som når man er på topptur, sier Barfod.

Dødelig påske i fjor

I fjor ble det en dødelig inngang på påsken. Palmehelgen startet med flere skred i Troms.

– Ingen ønsker en inngang på påsken som i fjor. Heldigvis har skredfaren avtatt i nord denne uka. Men det er også litt krevende forhold i år, med økende skredfare på Vestlandet og i Telemark, så det er viktig å følge og ta gode turvalg, sier Røde Kors-president Hatlen.

Under fjorårspåsken bisto frivillige fra Røde Kors i over 500 situasjoner hvor mennesker hadde skadd seg, opplyser organisasjonen.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse