Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Redaksjonen
Artikkel
25 mars 2024 15:01
Del på Facebook
Fylkeskommunedirektør Toril Hovdenak. Foto: Per-Kristian Bratteng / Møre og Romsdal fylkeskommune
Fylkeskommunedirektør Toril Hovdenak. Foto: Per-Kristian Bratteng / Møre og Romsdal fylkeskommune

Fylkestinget vedtok i desember å redusere drift av fylkeskommunen med 90 millioner kroner i 2024. Fylkeskommunedirektøren legger nå fram forslag til hvordan dette kan gjøres.

Innsparingen vil ikke være tilstrekkelig, og fremover må nivået enda mer ned slik at driften på lang sikt står i samsvar med inntektene. Det går fram av fylkeskommunedirektørens forslag til «Innsparingskrav 2024», som tirsdag etter påske skal til den første politiske behandlingen i de tre hovedutvalgene.

– Driftsnivået må reduseres kraftig for at fylkeskommunen skal ha en drift i balanse, skriver Toril Hovdenak i saksfremlegget.

– Fylkeskommunen har over flere år hatt betydelige investeringer, som har ført til høy lånegjeld. Den høye lånegjelden, i kombinasjon med økt rentesats, har ført til at fylkeskommunen må betale 285 millioner kroner mer i renter og avdrag i 2024 enn i 2022, skriver Hovdenak.

Annonse
Annonse

Forslaget er å redusere driftsnivået for 2024 med 90 millioner kroner, og i arbeidet med innsparingstiltakene har fylkeskommunen prøvd i mest mulig grad å skåne tjenesteproduksjonen.

Det er de store områdene kompetanse- og næring og samferdsel som må kutte mest målt i kroner, de må ta ned driften med til sammen 71 millioner kroner i 2024:

  • Kompetanse- og næringsområdet: Innsparinger på 23,9 millioner kroner
    Fylkeskommunedirektøren har bare foreslått innsparingstiltak som ikke går direkte på skolene. Unntaket er at klasser med lave søkertall ikke blir sett i gang høsten 2024. Flere skoler hadde i 2023 et merforbruk, som den enkelte skole må dekke inn de kommende årene.
  • Samferdselsområdet: Innsparinger 47,1 millioner kroner
    KOSTRA-tallene fra de siste årene viser at fylkeskommunen spesielt på ferje bruker mye mer til drift enn det staten gjennom inntektssystemet legger opp til. Det er derfor foreslått tiltak som kan redusere denne differansen. Også samferdselsområdet hadde et merforbruk i 2023 som må dekkes inn i 2024. Avviket her er i hovedsak grunnet betydelig lavere inntekter enn budsjettert.

(Kilde: Møre og Romsdal fylkeskommune)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse