Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
26 mars 2024 09:14
Del på Facebook
Uansett hvilket prisnivå på ny bil man velger, koster elbilene minst per år, viser en ny rapport om bilhold i 2023. Her Drammen havn, som tar imot rundt 70 prosent av alle biler som kommer til Norge. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Uansett hvilket prisnivå på ny bil man velger, koster elbilene minst per år, viser en ny rapport om bilhold i 2023. Her Drammen havn, som tar imot rundt 70 prosent av alle biler som kommer til Norge. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

Å ha bil blir stadig dyrere. Men uansett hvilket prisnivå på ny bil man velger, koster elbilene minst per år, viser en ny rapport om bilhold i 2023.

Den årlige rapporten fra organisasjonen Opplysningsrådet for veitrafikken viser at de årlige kostnadene er klart lavest for elbiler. Da har man sammenlignet både med bensin- og dieselbiler og ladbare hybrider.

Annonse
Annonse

– Økningen i kostnadene ved bilhold i 2023 er de nest høyeste vi noen gang har registrert. For mange vil nok det totale kostnadsnivået for bilhold, når man går inn i tallene, være både overraskende og langt høyere enn det man helst vil tro, sier OFVs spesialrådgiver Jan Petter Røssevold.

Både nybilkjøpet og bilholdet er blitt dyrere. I gjennomsnitt økte listeprisene på nye personbiler med 8,9 prosent gjennom fjoråret. Det skyldes blant annet svak kronekurs og problemer med produksjonen. Også konsumprisindeksen økte kraftig i både 2022 og 2023.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

– Kjøper du for eksempel en ny elbil til 515.000 kroner og kjører 15.000 kilometer, er de årlige kostnadene 111.364. Det er 24.313 kroner lavere enn for en bensinbil til samme pris, en forskjell på hele 21,8 prosent, forklarer Røssevold.

Beregningene tar blant annet hensyn til verditap, drivstoff, renter, forsikring og service.

Opplysningsrådet for veitrafikken er en interesseorganisasjon for veitrafikk. Blant medlemmene er trafikkorganisasjoner, bilimportører, kollektivselskaper, oljeselskaper, forsikringsselskaper og entreprenørselskaper.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøHan nevner Tautratunellen og minner på at det kan ta tid. Derfor bør Reknes reserveres. Det ha Molde skusla bort. 
Terje Sundsbø 11 timer siden Demokratiets veivalg
Terje Sundsbø 11 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrJeg leste oppslaget fra 2009, før Fergefri E39 ble lansert. Reknes er for lengst ute av bildet. Den som ikke ...
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøFrå folk på utgåande kontrakt.Bru over Julsundet hastar ikkje, men veg mellom Julbøen og Fuglset hastar.  Kaffeslabberas i formannskapssalen.https://midsundingen.no/nyhende/vi-gir-oss-ikkje-for-moreaksen-er-bygd/?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR05-c6vIQLvzJlQXnbLG648T_Ym15RpaisIh90MTlkunDSZBjsEXM3HTKY_aem_XCC4VdLAnflK00jIx7a3lg
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøI oppslaget frå 2009 står det å lese:""Seksjonssjef for trafikksikkerhet og vegforvaltning i Statens vegvesen i Nordmøre og Romsdal, Kjetill ...
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøJa, og SVV ville reservere Reknes til formålet.Leste du oppslaget i nrk?
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse