Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
26 mars 2024 09:14
Del på Facebook
Uansett hvilket prisnivå på ny bil man velger, koster elbilene minst per år, viser en ny rapport om bilhold i 2023. Her Drammen havn, som tar imot rundt 70 prosent av alle biler som kommer til Norge. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Uansett hvilket prisnivå på ny bil man velger, koster elbilene minst per år, viser en ny rapport om bilhold i 2023. Her Drammen havn, som tar imot rundt 70 prosent av alle biler som kommer til Norge. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

Å ha bil blir stadig dyrere. Men uansett hvilket prisnivå på ny bil man velger, koster elbilene minst per år, viser en ny rapport om bilhold i 2023.

Den årlige rapporten fra organisasjonen Opplysningsrådet for veitrafikken viser at de årlige kostnadene er klart lavest for elbiler. Da har man sammenlignet både med bensin- og dieselbiler og ladbare hybrider.

Annonse
Annonse

– Økningen i kostnadene ved bilhold i 2023 er de nest høyeste vi noen gang har registrert. For mange vil nok det totale kostnadsnivået for bilhold, når man går inn i tallene, være både overraskende og langt høyere enn det man helst vil tro, sier OFVs spesialrådgiver Jan Petter Røssevold.

Både nybilkjøpet og bilholdet er blitt dyrere. I gjennomsnitt økte listeprisene på nye personbiler med 8,9 prosent gjennom fjoråret. Det skyldes blant annet svak kronekurs og problemer med produksjonen. Også konsumprisindeksen økte kraftig i både 2022 og 2023.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

– Kjøper du for eksempel en ny elbil til 515.000 kroner og kjører 15.000 kilometer, er de årlige kostnadene 111.364. Det er 24.313 kroner lavere enn for en bensinbil til samme pris, en forskjell på hele 21,8 prosent, forklarer Røssevold.

Beregningene tar blant annet hensyn til verditap, drivstoff, renter, forsikring og service.

Opplysningsrådet for veitrafikken er en interesseorganisasjon for veitrafikk. Blant medlemmene er trafikkorganisasjoner, bilimportører, kollektivselskaper, oljeselskaper, forsikringsselskaper og entreprenørselskaper.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Hans-Peter Kaaresen 2 dager siden Forvaltningslovens vegvalg
Bra skrevet Paul.  Loven blir tydeligvis praktisert forskjellig.  I løpet av de neste 12 åra som MA er satt på ...
Terje Sundsbø 4 dager siden FrP leverer det vi lova
Frp kan takke dagens regjering for at partiet kan innfri sine valgløfter, ikke egen innsats. Men det er typisk for ...
Terje Sundsbø 6 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Anne Mari SandshamnSom vanlig ingen saklige argumenter verken til Rasmussens artikkel eller mine momenter. Det oppsummerer motstanden mot Møreaksen i et nøtteskall.
Anne Mari Sandshamn 6 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasDu har så rett Arne. Å føre en dialog for en selv er ikke vanlig.
Bjørn Nøstvold 7 dager siden Venstre gir seg selv en rett venstre
Ønsker en forandring, stemmer en for forandring.
Vidar Hölm 8 dager siden Neste år er det igjen Stortingsvalg
"Nå er det ikke tid for «blame game», sa helseminister Jan Christian Vestre (Ap) til Sunnmørsposten 24. oktober. Jo, det ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse